Skip to main content
فهرست مقالات

بیست و نه سال در خواب و بیداری

نویسنده:

(2 صفحه - از 201 تا 202)

کلید واژه های ماشینی : صمد، کودکان، صمد بهرنگی، کندوکاو، آذربایجان، خواب و بیداری، داستان، زبان فارسی به کودکان آذربایجانی، آموزش و پرورش، شیوه آموزش زبان فارسی

خلاصه ماشینی:

"انسان را مستعد گرایش‌های‌ عدالتخواهانه می‌کند و این تنها به‌ محرکی به نام ایدئولوژی و آگاهی نیاز دارد که گویا صمد،آن را طی تحصیل‌ خود در دانشسرای مقدماتی به دست‌ آورده بود. نوشته‌های صمد نیز این‌گونه است:داستان‌هایی با شخصیت‌هایی اغراق شده،یا خوب‌ خوب و بد بد-که البته این خصلت‌ داستان‌های کودکان است-ولی در نوشته‌ها و مقالات جدی وی نیز این‌ ویژگی موج می‌زند. چرا می‌گوییم دروغگویی بد است؟چرا می‌گوییم دزدی بد است؟چرا می‌گوییم اطاعت از پدر و مادر پسندیده‌ است؟چرا نمی‌آیید ریشه‌های پیدایش و رواج و رشد دروغگویی و دزدی را برای‌ بچه‌ها روشن کنیم؟(نمینی،صص‌ 4-53) این عبارت که برگرفته از مقاله‌ای‌ به قلم صمد بهرنگی،با عنوان‌ «ضرورت دگرگونی در ادبیات کودکان‌ است،علاوه بر نشان دادن‌ شالوده‌شکنی در نوشته‌های وی- پرتوی نیز بر ماهیت سوسیالیسم صمد می‌افکند. صمد با کتاب‌هایش،هم‌چنان در میان ما زنده است و این سوال را پیوسته‌ در ذهن،طرح می‌کند که چگونه انسانی که تنها بیست و نه سال زیست،چنان‌ در زمان خود درخشید؟احمد شاملو معتقد است که«شعشعه چهره یکی چون‌ صمد،پیش از آن‌که به خاطر والایی ارزش‌های انکارناپذیر شخص او باشد، معلول بی‌نوری و خاموشی«جامعه روشنفکری ماست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.