Skip to main content
فهرست مقالات

رنگ، نقطه، نور و تمرکز در تصویرگری دینی (گزارش بیست و ششمین نشست نقد آثار تصویری)

(16 صفحه - از 39 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : تصویر، تصویرسازی، رنگ، تصویرگری، هنر، دینی، نور، تصویرسازی مذهبی، نقاشی، خیال

خلاصه ماشینی:

"من می‌خواهم جایگاه هنر و مخصوصا تصویر را در میان همین حواس به شما نشان دهم و بگویم اگرچه انسان در این‌ عالم است و به کمک این حواس ظاهری،مثل بویایی و چشایی و بینایی و لامسه‌ و شنوایی،رزوگار می‌گذراند،حقیقتش در رجوع به حواس پنج گانه باطنی امکان‌پذیر است که به قول مولانا،هم چون زر سرخ با ارزش‌اند و آن‌ها را از آن پنج حس‌ ظاهری ارجع می‌داند و می‌گوید: پنج حسی هست جز این پنج حس‌ وان چو زر سرخ و این حس‌ها چو مس این پنج حس باطنی،کمک حال انسان محسوب می‌شوند تا او بتواند به‌ حقیقت وجود خویش دست پیدا کند. مرکزی: این چیزی که آقای اقبالی گفتند،خیلی درست است که‌ تصویرگر به آن معنا و مفهوم اصلی که در تصاویر مذهبی هست، توجه داشته باشد،ولی نه به آن حالت که درگیر تزیینات و فرم‌ها و شکل‌هایی شود که در زمان خودشان حرف‌شان را زده و تمام شده‌اند به همین علت،باید جلوی آن گرفته شود. این نوع اشعار معمولا به صورت«مثنوی»سروده شده که‌ اقبالی: شاعر و تصویرساز در باطن اثرشان‌ یک دنیای معنوی را مد نظر داشته‌اند که در آن‌ها، حکمت مذهبی در ظاهری عرفانی و گاه‌ عاشقانه و یا در قالب داستانی اسطوره‌ای و پهلوانی خود را نشان می‌داده،اما در حقیقت، در درون خود دنیایی کاملا متعالی و ماوراء طبیعی داشته‌اند همین باعث ماندگاری آن‌ها می‌شود،اما نکته قابل تأمل نوع تصویرسازی شاعر است که به واسطهء کلام شعری و در قالب مثنوی،آن را بیان کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.