Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات کودک و خردورزی فلسفی

نویسنده:

(9 صفحه - از 55 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : کودک، داستان، ادبیات کودک و خردورزی فلسفی، اخلاق، تفکر، تفکر فلسفی، مرگ، مخاطب، استدلال، خرس

خلاصه ماشینی: "12 بی‌آن‌که بخواهیم در این دعوای کلامی وارد شویم که مقولهء جاودانگی از چه زمینه‌ای‌ برمی‌خیزد و آیا سخن«مونو»قابل پذیرش است یا خیر،از سخن او چنین استنباط می‌کنیم که‌ موضوع زندگی بعد از مرگ و باور نکردن مرگ‌ انسان‌ها با همهء لوازم فلسفی‌اش،دغه‌دغه‌های‌ ذهنی بزرگسالان باز می‌گردد و باید این پرسش را مطرح کرد که آیا در داستان برندن و پدربزرگش، نویسنده،کودک را به اندیشیدن وامی‌دارد یا این‌که‌ اندیشهء خود را به اندیشیدن وامی‌دارد یا این‌که‌ اندیشهء خود را با کودک در میان می‌گذارد؛بی‌آن‌ که به دغه‌دغه‌های خاص کودک بیندیشد؟البته، این بدان معنا نیست که کودک ظرفیت دریافت‌ مفاهیم عرفانی و اشراقی را ندارد؛زیرا به تعبیر «مونو»تخیل مایه و ملکهء اشراق و بصیرت درون‌ است و این نکته قابل انکار نیست که قوهء تخیل‌ کودک بسیار قوی‌تر از بزرگسال عمل می‌کند،اما اگر به مفاهیمی چون زندگی بعد از مرگ‌ نمی‌اندیشد،از آن روست که زندگی که زندگی بعد از مرگ‌ نمی‌اندیشد؛از آن روست که زندگی و هستی را یک مفهوم متصل می‌بیند و پدیدهء نیستی و مرگ در ذهن او-حد اقل به شکل بزرگسالانه- خودنمایی نمی‌کند. گلیندا می‌گوید:«هرچند بدانیم که هرگز موضوع زندگی بعد از مرگ‌ و باور نکردن مرگ انسان‌ها با همهء لوازم فلسفی‌اش، دغه‌دغه‌های ذهنی بزرگسال‌ باز می‌گردد و باید این پرسش را مطرح کرده که‌ آیا در داستان‌ برندن و پدربزرگش، نویسنده،کودک را به اندیشیدن وامی‌دارد یا این‌که اندیشهء خود را با کودک‌ در میان می‌گذارد دستگیر نخواهیم شد و هرچند دزدی کاری‌ غیرقانونی نباشد،من هرگز دزدی نخواهم کرد، فقط به این دلیل که از نظر من کار نادرستی‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.