Skip to main content
فهرست مقالات

ظاهری آراسته، باطنی مغشوش

نویسنده:

(8 صفحه - از 107 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودک و نوجوان، سید آبادی، ادبیات کودک، مخاطب، ادبی، متن، نقد، شعر، مخاطب‌شناسی، رویکرد

خلاصه ماشینی:

"چه کسی‌ است که به مبهم و غیر متعین بودن مفهوم کودک و خصوصا نوجوان شک داشته‌ باشد؟اما با نگاهی عمیق‌تر،این استدلال از چند جهت زیر سؤال می‌رود و مورد شک و تردید قرار می‌گیرد: 1)نخست باید به این نکته اشاره کرد که جایگاه مخاطب‌شناسی چیست؟آیا علم محسوب می‌شود یا آن‌که نوعی دانش و شناخت فردی و نسبی نویسنده یا تولیدکننده از مخاطب موردنظر خویش است که اساسا ادعای علمی هم ندارد؟ اگر ما شق دوم را بپذیریم،آن‌گاه اساس بحث سید آبادی،بدون تردید«سالبه به‌ انتفاع موضوع»خواهد شد. حجم قابل توجهی از نقدهای سید آبادی، به توصیف ریزبیانه متون مورد نقد، اختصاص یافته است؛یعنی بیش از آن‌که‌ در باب کتاب سخن گفته شود،آن‌چه در کتاب آمده، با دقت بیشتر بازگویی می‌شود نکته بسیار مهم دیگر این سید آبادی هم از همان نقص‌هایی رنج می‌برد که نسل پیشینش را در نظریه‌پردازی و نقد ادبیات کودک و نوجوان ناکام کرد. در مقام جمع‌بندی بررسی دیدگاه سید آبادی در مورد مخاطب‌شناسی،باید گفت که وی از یک‌سو،مخطب‌شناسی ادبیات که کودک را از حوزه‌هایی محروم‌ می‌کند که از ابتدا نیز هیچ‌کس برای مخاطب‌شناسی در نظر نگرفته بوده و توصیه‌هایی برای مخاطب‌شناسی دارد که از ذاتیات این‌ علم(اگر مخاطب‌شناسی را علم بدانیم است و از سوی‌ دیگر،برای این موارد از دلایلی سود می‌جوید که اکثرا یا نامربوط و یا ناشی از نوعی اشتباه دید هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.