Skip to main content
فهرست مقالات

چه کسی زبان کودکان را می داند؟ (گزارش سی و دومین نشست نقد آثار ادبی کودک و نوجوان)

(11 صفحه - از 129 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، ادبیات کودکان، بزرگسالان، زبان، رمان، زبان کودکان، جامعه، جادو، پرستش، حوزه ادبیات کودکان

خلاصه ماشینی:

"آیا تئوری‌هایی که تاکنون در حوزه‌ جامعه‌شناسی ادبیات صادر شده،از جمله تئوری لوکاچ و باختین یا کسان‌ دیگری که در این حوزه کار کرده‌اند،می‌توانند به ما در تحلیل آثار موسوم به‌ ادبیات کودک کمک کنند و آیا ما می‌توانیم از این تئوری‌ها انتظار داشته باشیم‌ که ادبیات کودک را برای ما منظم کنند و نوعی نظم نظری به ادبیات کودک‌ بدهند تا بتوانیم لایه‌های پنهان مانده را بیرون بکشیم و بازکاوی کنیم؟ در واقع،این همان پرسش اساسی است که من می‌کوشم امروز با شما در میان بگذارم و پاسخ خودم را به این پرسش صورت‌بندی کنم. از طرفی،می‌شود به این سؤال به نحو دیگری هم پاسخ داد و گفت‌ تئوری‌هایی که در حوزه جامعه‌شناسی ادبیات بزرگسالان،در باب رمان یا نمایش‌نامه وجود دارد و آدم‌های بزرگی مثل لوکاچ و باختین در این حوزه‌ها کار کرده‌اند،نمی‌توانند واقعیت ادبی کودکان را برای ما توضیح بدهند. نویسندگان ما باید فکری‌ به حال ادبیات کودکان بکنند مهوار: چند پارگی شخصیتی،در حوزه کودکان‌ به‌طور عمیق‌تری اتفاق می‌افتد و دلیل من‌ برای این موضوع،فاصله‌ای است که‌ بین دنیای کودکان و بزرگسالان وجود دارد و دیگر این‌که کودکان، جهان جادو را دوست دارند می‌سازد،باید بپذیریم که چنین ساختاری برای کودک ساخته نشده و بنابراین، چندپارگی شخصیت در جهان کودکان،خیلی بیشتر از این‌هاست،این وضع در عصر ارتباطات که کودکان بیشتر تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند،حادتر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.