خلاصه ماشینی:
"پینوشتها (1)-فانتزی در ادبیات کودک،محمد محمدی،نشرروزگار (2)-روانشناسی کودک،مجموعه مقالات،نشر مانی،چاپ اول 1354 (3)-افسون و افسانهها،برونو بتلهایم،نشرهرمس،ترجمه اختر شریعت زاده &%07720NKKG077G% که گفتیم،در رونمای داستان،کار تمساح محکوممیشود و به نوعی به کودک یادآوری میکند کهخواستهها بایستی به صورتی طبیعی برطرف شوند؛چنانکه تمساح کوچکتر،در جواب تمساح غولپیکر که خواستار خوردن کودک است،میگوید:«منهیچ وقت بچهها را نمیخورم.
رولد دال را در میان نویسندگان،نویسندهایصریح و بیپرده میشناسیم که به همراه هجو وفانتزی،زبان صریح و تند و تیز در آثارش نمودیهمیشگی دارد وقتی در آثار او با شخصیتهایی کاملا سیاه و یاشخصیتهایی بسیار سفید روبهرو میشویم،میخواهیم به او این خرده را بگیریم که چراشخصیتها اینقدر یکدست و دوقطبی هستند یا سفیدسفید یا سیاه سیاه،اما همین موقع است که میبینیمبا سطحی ظریف از فانتزی و خیال مواجهیم که باطنزی جسور آمیخته است و این شخصیتهایسفید یا سیاه،کاملا شبیه بیپرواییهای زبانی رولددال و در نمایههای فانتزیک داستانهایش هستند کوئنتین بلیک،در وهلۀ اول،خود را یککاریکاتوریست میداند.
رولد دال را در میان نویسندگان،نویسندهایصریح و بیپرده میشناسیم که به همراه هجو وفانتزی،زبان صریح و تند و تیز در آثارش نمودیهمیشگی دارد وقتی در آثار او با شخصیتهایی کاملا سیاه و یاشخصیتهایی بسیار سفید روبهرو میشویم،میخواهیم به او این خرده را بگیریم که چراشخصیتها اینقدر یکدست و دوقطبی هستند یا سفیدسفید یا سیاه سیاه،اما همین موقع است که میبینیمبا سطحی ظریف از فانتزی و خیال مواجهیم که باطنزی جسور آمیخته است و این شخصیتهایسفید یا سیاه،کاملا شبیه بیپرواییهای زبانی رولددال و در نمایههای فانتزیک داستانهایش هستند کوئنتین بلیک،در وهلۀ اول،خود را یککاریکاتوریست میداند."