Skip to main content
فهرست مقالات

بازی نیاز بی تغییر انسان در گذر زمان (گزارش بیست و سومین نشست نقد آثار غیر تخیلی کودک و نوجوان)

(13 صفحه - از 16 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : کودک، تخیل، بازی‌های سنتی، ژاپن، انسان، خانم قزل‌ایاغ، زندگی، مادر، فرهنگی، کودک و نوجوان

خلاصه ماشینی:

"قبل از جلسه‌ همه مقداری صحبت کردیم و راستش همان روز که ما را دعوت کردید من‌ وقتی پرسیدم استادان دیگری که تشریف دارند چه کسانی هستند،حوزه را بسیار پژوهشی دیدم و گفتم که خب،این استادان عزیز که پژوهش می‌کنند و پژوهش‌های‌شان را هم در اختیار جامعه قرار داده‌اند،به اندازهء لازم و کافی‌ دربارهء پژوهش در حوزهء بازی زحمت کشیده‌اند و ما هرگز این کار را نکردیم که‌ به اندازه این استادان در حوزهء پژوهش کار کرده باشیم ولی بعد می‌بینیم که‌ حوزهء دیگری هست که همه باید دست به دست هم بدهیم کار کنیم؛ان هم‌ حوزه ترویج است. گفتیم که بازی دو هزارساله است،ولی آن گروه فرهنگی که روی این بازی کار کرده و آن را به‌ نسل امروز ژاپن رسانده،کاری کرده که بچهء ژاپنی در مهد کودک،وقتی به این‌ بازی می‌پردازد،حس نمی‌کند که بابابزرگش یک روزی یک کیسه روی‌ مسعود ناصری: بازی‌های سنتی،عرصه‌ای بکر برای انجام پژوهش با موضوع‌های گوناگون است‌ و کار در این زمینه،وظیفهء یکایک ماست ساویسا مهوار: سرچشمه آفرینش بازی،تخیل است، ولی موقعی که از زمان خودش دور می‌شود و می‌آید وارد زندگی افراد دیگر می‌شود، وراد مرحلهء قواعد می‌شود و از تخیل دور می‌افتد کمرش بوده که در آن دانهء لوبیا جمع می‌کرده است. حالا اگر این تکه زمینی باشد در همان ابعاد و هیچ چیز هم در آن‌ نباشد،دو استاد کار بازی‌هاس سنتی،وقتی ان شاء الله من و شما خوب روی‌ آن‌ها کار کرده و این بازی‌ها را کاربردی کرده باشیم و به صورت جزوه‌های‌ راهنما دست مربی،پدر مادر و تمام کارگزاران فرهنگی که با بچه‌ها کار می‌کنند،داده باشیم،آن‌جا حضور دارد و به بچه‌ها یاد می‌دهد که خودشان‌ اسباب‌بازی‌های‌شان را بسازند و بعد شروع به بازی کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.