Skip to main content
فهرست مقالات

واقع گرایی روان شناختی

نویسنده:

(4 صفحه - از 69 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : هامون، دریا، داستان، عشق، واقع‌گرایی روان‌شناختی، هامون و دریا، زبان، عاشق، کویر، نشانه‌های

خلاصه ماشینی: "موقعیت اجتماعی و فرهنگی شخصیت‌ها داستان هامون و دریا،از عاشقانه‌هایی است که به انسان این روزگار مربوط می‌شود؛دست‌کم به انسان‌های چند دهه اخیر: در داستان،سخن از مظاهر تکنولوژی،ماند اتوبوس است،ولی داستان‌ زنگ منظومه‌های عشقی کهن و افسانه‌ها را در خود دارد و این به سبب قالب‌ و فرمی است که نویسنده در اثر خویش به کار گرفته است؛یعنی واقع‌گرایی‌ جادویی و روان‌شناختی. واقع‌گرایی روان‌شناختی،در به تصویر کشیدن حقیقت کار درونی ذهن، وفادار است و به دنیای درونی شخصیت‌ها و تجزیه و تحلیل تفکر و احساس و ادراک آن می‌پردازد هم‌چنین،حالت‌ها و عواطف پیچیدهء ذهنی را می‌کاود و به‌ هماهنگی واقعیت با این عناصر تمثیلی، یادآور قصه‌ای کهن است و در عین حال تلقیق با مسائل روز، موقیعت اجتماعی کویر و زندگی روزمره منطقه روستایی اطراف‌ کوه تفتان،در استان سیستان و بلوچستان، داستان را در قالب واقع‌گرایی جادویی و روان‌شناختی‌ ارائه داده است انگیزه‌های رفتاری شخصیت‌ها توجه خاص دارد. نویسنده از سویی،با بهره‌گیری‌ از ویژگی‌های قصه‌ها و سنت‌ها،خرافات و آداب و رسوم(قاصدک‌ها،آینه، و علامت دادن با آن،با شکستن آینه)و از سویی دیگر،با استفاده از اسطوره‌های نویسنده در ساخت زبانی خویش در این داستان، به یک عشق دگرسان گراییده است تا رابطه عشقی-هنری‌ (زبان با کارکرد عاطفی،تفکر و تخیل هنری و تصویرهای ذهنی‌ را در رابطه عاشقانه تکمیل و تمام کند دید مردسالاری و فرهنگ سنتی در این جامعه، در فضای داستان،کم‌وبیش نمایان است ایرانی بهرام گور و شکارگاه او در نقش قالی و مطرح کردن عناصری نمادین‌ و تمثیلی در داستان(مار،عقرب،ملخ،انار گل یاس،گل محمدی،فرار دو آهوی‌ از شکارگاه بهرام گور در نقش‌های قالی کار برد عدد هفت و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.