Skip to main content
فهرست مقالات

انسجام به نخی نامرئی بند است

نویسنده:

(8 صفحه - از 86 تا 93)

خلاصه ماشینی:

"بحث پایه‌ای بعدی در این موضوع،به نظرم همان رویکرد دوگانه ارتباطی- ادبی است که مورد نقد شیخ الاسلامی واقع شده است که در جای خود به آن‌ خواهیم پرداخت،اما در اینجا همین‌قدر توضیح را کافی می‌دانم که اگرچه همه‌ تقسیم‌بندی‌ها در علوم انسانی و به خصوص تقسیم‌بندی متون،محکوم به نسبیت‌ و گاهی تداخل است و این تقسیم‌بندی‌ها بیشتر از آن‌که واقعی باشد،نمایشی برای‌ نشان دادن ویژگی‌هاست،در بحث ما اهمیتی بسیار دارد. » شیخ الاسلامی سپس نتیجه‌گیری می‌کند:«اگر قائل به مخاطب‌شناسی، هم‌چون بخشی از یک علم(جامعه‌شناسی)هستیم،آن‌گاه باید به دنبال اصول‌ کلی رفتار مخاطبان بگردیم،نه مصادیق این اصول که در این صورت،تا حدود زیادی مشکل مطرح شده در مقاله حل می‌شود و اگر هم قائل به علم بودن‌ مخاطب‌شناسی نیستیم،اساسا نباید به دنبال ایقان باشیم و باید بنا به هر مورد،تا حد امکان،در شناخت پیشینی از مخاطب‌مان بکوشیم که به نظر نمی‌آید امر مذمومی‌ نزد هیچ‌کس باشد. درحالی‌که نقد و پژوهش،به زبانی‌ دقیق نیاز دارد و به معماری دقیقی ازکلمات با توجه به معناهای متعارف آن یا توضیح کافی برای به وجود آمدن اشتراک معنایی؛چیزی که در این مقاله کم‌تر یافتم‌ و گاه فکر می‌کنم که آیا بخش زیادی از این حرف‌ها ناشی از سوء تفاهم‌هایی‌ نیست که ریشه‌اش در بی‌دقتی‌ها و کج‌فهمی‌ها است؟البته،نمی‌توان در این نکته‌ تردید کرد که در برخی از مفاهیم،بین من و شیخ الاسلامی اختلاف مبنایی وجود دارد،از جمله در تعریف مخاطب‌شناسی و پایه بسیاری از بحث‌ها هم در همین‌ اختلاف است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.