Skip to main content
فهرست مقالات

جیمز جویس و ادبیات کودک

نویسنده:

(6 صفحه - از 93 تا 98)

خلاصه ماشینی:

"برای بررسی جایگاه ادبیات کودک، شناخت جایگاه این حوزه نزد ادیبان بزرگ معاصر، بسیار کمک‌کننده خواهد بود جویس نویسنده‌ای است که از اسطوره‌شناسی‌ و نمادپردازی،استفاده‌ای مفهومی می‌کند و با ارجاعات متعدد و چندلایه خود، نظام مفهومی اضافه‌ای را بر اثر بار می‌کند جویس از عناصر اصلی شیوه و رویکرد خود به ادبیات‌ در این اثر استفاده کرده و ابتدا به‌نظر می‌رسد که‌ ادبیات کودک برای جویس، هم‌پایه و هم‌معنی ادبیات بزرگسال است پروست شیی‌ء ارائه نشدنی را به وسیله زبانی‌ فرامی‌خواند که نحو و واژگانش تغییر داده نشده و به وسیله نوشتاری که به واسطه بسیاری از عواملش هنوز متعلق به سبک روایت داستانی‌ است... در این نوع از ادبیات،تمامی شیوه‌های بیانی، مشروعیت حضور در اثر را می‌یابند و هرگونه‌ نشانه‌ای اجازه پیدا می‌کند تا به اثر راه یابد و این‌ گوناگونی نشانه‌ها،علاوه‌بر این‌که مستلزم‌ نپذیرفتن قواعد داستانی و بوطیقای ادبی است، سرانجام شکلی طنزآمیز و پارودیک به اثر می‌بخشد و از آن‌جا که نشانه‌ها در راستای فهم‌ مفهومی یکه و تأثیر احساسی تک‌لایه‌ای بر خواننده نیستند(اصولا چنین اثری نمی‌تواند تک‌ لایه‌ای باشد)،اثر از فرم رسانه‌ای خارج و به‌ نظامی بدل می‌شود که به سبب گستردگی و ناهمگونی دامنه نشانه‌های آن،غیرقابل فهم است‌ و درعین‌حال،به سبب این گستردگی و ناهمگونی،جهانی قابل کشف،تغییرپذیر و شخصی برای خواننده می‌سازد،این رویکرد در رمان نو،ادبیات پسامدرن-علی الخصوص ادیبان‌ انگلیسی زبان-و ادبیات تجربه‌گرای معاصر،به‌ خوبی قابل تشخیص است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.