Skip to main content
فهرست مقالات

مدرسه نمی روم، پس هستم (گزارش چهلمین نشست نقد آثار تخیلی)

گزارشگر:

(16 صفحه - از 143 تا 158)

کلید واژه های ماشینی : کودک، قصه، ادبیات پیش‌دبستانی، افسانه، سنی، داستان، ادبیات کودک، کودک و نوجوان، ادبیات کودک و نوجوان، اکبرلو

خلاصه ماشینی:

"خیلی استفاده کردیم از تجربیات‌تان،ولی به‌نظر من جای کسی که‌ ویژگی‌های دوران خردسالی و روان‌شناسی رشد و غیره‌ را بداند،این‌جا لازم است،البته خانم شریفی،خیلی از لحاظ زبان‌شناسی وارد هستند که کودک تا سن شش‌ سالگی اکثر لغات را می‌شناسد و یاد می‌گیرد و این‌که‌ هشتاد درصد شخصیت انسان تا همان سن شکل‌ می‌گیرد و بعد از آن است که شروع می‌ند به تکمیل‌ شدن و این‌که یکی از ویژگی‌های این دوران،این است‌ که تخیل بچه بسیار قوی است. به‌ویژه در زمان حاضر که گسترش شدید رسانه‌ها و اختلاف شدید دایره واژگان را در بین کودکان داریم یوسفی: مشکلی که ما الان در بخش‌های دولتی داریم که‌ مدیریت‌های فرهنگی ما دارند اعمال نظر می‌کنند، این است که انگار ذهن کودک یک کیسه است و آن‌ها می‌خواهند ذهنش را پر کنند از اطلاعات علمی، آموزشی و فرهنگی ابراهیمی شاهد: آثاری که عوام درست می‌کنند،از قبیل متل‌ها،شعرها،چیستان‌ها، برای بچه‌ها خیلی جذابیت دارند. می‌شود گفت که همه بچه‌ها آثار عامیانه را دوست دارند و در همهء زبان‌ها هم‌چنین ادبیاتی داریم از آن‌جاکه بازی برای بچه‌ها بیشتر لذتش‌ مطرح است و نقش بازی است که برای آن‌ها اهمیت‌ دارد و هدفی از بازی ندارند،جز خود بازی،در حقیقت‌ این معیار خوبی به ما می‌دهد که سعی کنیم در شعرها، داستان‌ها و افسانه‌هایی که برای بچه‌ها بازنویسی یا کار می‌کنیم،جنبهء بازی را فراموش نکنیم و در حقیقت،هدف‌های آموزشی خودمان را خیلی آشکار نکنیم در نوشته‌های‌مان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.