Skip to main content
فهرست مقالات

رخدادی فرخنده در مخاطب شناسی ادبیات کودک

نویسنده:

(11 صفحه - از 42 تا 52)

خلاصه ماشینی:

"بخش نخست،پس از مقدمه‌ای،به این‌ عنوان‌ها می‌رسد:داستان واقعگرای معاصر چیست؟؛ارزش‌های داستان واقعگرا؛داستان‌ واقعگرا چگونه تغییر کرده است؟؛نقد ادبی؛ نوواقعگرایی و رمان اجتماعی؛مسائل بحث‌انگیز (با زیرعنوان‌های:جنیست‌گرایی؛کشش جنسی؛ خشونت؛بدزبانی؛مشکلات خانوادگی و مسائل‌ بحث‌انگیز دیگر؛عناصر ادبی(با زیرعنوان‌های:پیرنگ؛شخصیت‌پردازی؛درونمایه؛ سبک)؛موضوع در داستان واقعگرا(با زیرعنوان‌های:زندگی خانوادگی؛ترک خانواده؛ طلاق و ازدواج مجدد؛خانواده‌های تک سرپرست؛ کودک آزاری و خانه‌های کودک‌پذیر؛گذر از کودکی؛روابط همسالان؛تغییرات جسمی؛تغییرات‌ عاطفی؛ماندگاری محوری؛ماندگاری در طبیعت؛ ماندگاری در شهر؛ماندگاری در دنیای خطرناک؛ مرگ؛مردم در جایگاه افراد مستقل نه‌ شخصیت‌های قالبی(زن و مرد؛افرادی که از جنبهء جسمی با دیگران فرق دارند یا کم‌توان هستند؛ در انتاهای جلد اول کتاب، تصویرهای رنگی است‌ و شامل همان تصویرهایی می‌شود که‌ در متن کتاب،به صورت سیاه و سفید آمده‌اند مشارکت؛شکل‌های گوناگون شعر) عنوان موضوع بحث در این بخش،چنین است: «تجزیه و تحلیل شعر راهگشاست یا مانع؟». جدول تفاوت بین فانتزی امروزین و داستان‌ واقعگرای معاصر؛5 معیار ارزیابی برای نقد ادبی‌ کتاب‌های بحث‌برانگیز؛سه موضوع بحث با عنوان‌های:«مسئله آزادی خواندن در برابر سانسور ادبیات»،«نقش مثبت و منفی سانسور:آیا سانسور می‌تواند نقش مثبتی داشته باشد؟»و«تغییر درونمایه:آیا کتاب‌های خارجی باید آمریکایی‌مآب‌ شوند؟»؛10 معیار ارزیابی برای نقد ادبی داستان‌ واقعگرا؛«از روزن چشم یک نویسنده»،با عنوان:«خندهء کودکان»،به قلم نویسنده‌ای برنده چند جایزخ،دربارهء اهمیت طنز در داستان‌های واقعگرای‌ کودکان و نیز 8 فعالیت پیشنهادی برای درک‌ بزرگسالان از داستان واقعگرا،از دیگر محتویات‌ این بخش از فصل 9 هستند. بخش«درگیر کردن کودکان در ادبیات‌ چندفرهنگی»،با مقدمه‌ای بلند دربارهء اهمیت، هدف و ویژگی انتقال ادبیات چند فرهنگی به‌ کودکان و گنجاندن آن در برنامه‌های درسی و نیز به عنوان مقدمه‌ای بر عنوان‌های دیگر این بخش‌ آغاز می‌شود و به این عناوین می‌پردازد:رشد درک‌ و ستایش نسبت به فرهنگ آمریکاییان آفریقایی‌ (با زیرعنوان‌های:مرحلهء نخست:ادبیات سنتی‌ (قصه‌گویی؛ارزش‌ها و باورها)«در مرحلهء دوم:ادبیات‌ عامیانهء مردم جنوب آمریکا؛مرحلهء سوم؛ادبیات‌ تاریخی غیرداستانی؛مرحلهء چهارم:داستان‌ داستان‌های سنتی؛آغاز بخش‌های داستان؛سبک‌ قصه‌گویی؛نمایش ژاپنی کامیشی‌بای)؛بازشناسی‌ شباهت‌ها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.