Skip to main content
فهرست مقالات

صدای زن در فضای قصه های بهرنگی

نویسنده:

(4 صفحه - از 113 تا 116)

کلید واژه های ماشینی : زنان، اولدوز، داستان، کلاغ‌ها، بهرنگی، ننه کلاغه، عروسک، فضای قصه‌های بهرنگی، فانتزی، کودکان، دختر، دنیای عروسک‌های داستان اولدوز، زن‌بابا، فضای فانتزی اولدوز و عروسک، عروسک‌های داستان اولدوز و عروسک، هلو، شخصیت، صدای زن، یاشار، زن‌بابا ننه کلاغه، زندان، خواب، فضاهای واقعی داستان‌های بهرنگی، مرد، واقعیت، اولدوز و کلاغ‌ها، درخت، داستان‌های اولدوز، مادر ننه کلاغه، ننه کلاغه فکر

خلاصه ماشینی: "اما اگر اولدوز،زن بابای بدی نداشت،اگر بابا و مامان خوبی داشت که حمایتش‌ می‌کردند و نیازهای عاطفی او را بر می‌آوردند،آیا باز هم می‌خواست با کلاغ‌ها دوست بشود؟باز هم حسرت پشت‌بام رفتن را داشت؟نمی‌دانم!از سویی،آن‌چه‌ بیش از هر چیز او را به تلاش برای فرار از زندان و ماجراجویی وامی‌دارد،تنهایی‌ و نیاز به هم صحبت و دوست است،نه خود ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها؛میلی‌ که مثلا یاشار را به همراهی با او می‌کشاند و از سوی دیگر،اولدوز متفکر،اولدوزی‌ که به چرایی چیزها فکر می‌کند و در جست‌وجوهایش،حتی به دلایل اجتماعی‌ اتفاقات نیز توجه دارد،ما را امیدوار می‌کند که در شرایط آسان‌تر و عادی‌تر نیز از تکاپو بازنایستد. »7 وقتی زن بابا ننه کلاغه را در حین دزدی صابون می‌گیرد و می‌خواهد دار بزند، ننه کلاغه جیغ می‌کشد و می‌گوید:«مگر ما توی این شهر حق زندگی نداریم؟ چرا نباید با هر که خواستیم،آشکارا دوستی کنیم؟»8اولدوز نیز به حرف‌های ننه‌ کلاغه فکر می‌کند و رابطه او با بچه‌اش را با رابطه زن بابا خودش می‌سنجد. به نظر می‌رسد که جایگاهی که زنان در فضای فانتزی این دو داستان‌ می‌یابند،بیشتر تحت تأثیر اسطوره‌های زن/مادر باشد که در تلفیق با آرمان‌های‌ سیوسیالیستی و کار زنان،به خلق چهره‌های پرقدرتی چون ننه کلاغه و حتی‌ عروسک سخنگو انجامیده است. این بازگشت به سوی مادر که به نوعی دیگر در داستان‌های اولدوز و کلاغ‌ها و اولدوز و عروسک سخنگو نیز تکرار می‌شود،خروج از منطق مردانه‌ای است که‌ کودک را به خشونت واداشته بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.