Skip to main content
فهرست مقالات

هزار نکته باریک تر ز مو (نخ) اینجاست

نویسنده:

(11 صفحه - از 117 تا 127)

کلید واژه های ماشینی : سیدآبادی ،ادبیات کودک ،ادبیات کودک و نوجوان ،مخاطب ،مخاطب‌شناسی ،ادبی ،متن ،گزاره ،رویکرد ،علم ،مقاله ،کلی ،جامعه‌شناسی ،باب ادبیات کودک و نوجوان ،دیدگاه ،نکته ،تعریف ،نوجوان در دیدگاه سیدآبادی ،مخاطب‌شناسی علم ،سیدآبادی مخاطب‌شناسی ،اصول ،ادبیات کودک و نوجوان مقاله ،کل آن‌چه سیدآبادی در باب ،مخاطب‌شناسی ادبیات کودک ،جوابیه سیدآبادی ،متون ادبیات کودک و نوجوان ،رویکرد ارتباطی ،نقد ادبیات کودک ،آثار ،آن‌چه سیدآبادی

خلاصه ماشینی:

"برای من مهم نسیت نظریه‌پردازی که در دهه چهل به صدور تئوری پرداخته،چه شرایط تاریخی داشته و آیا در آن شرایط محقق بوده چنین‌ نظریه‌ای داشته باشد یا خیر؟آن‌چه برای من مهم‌ است،این است که آیا نظریات آن فرد،با توجه به‌ این‌که امروز هم در مورد آن بحث می‌شود و در جامعه نظری مؤثر است،قابل دفاع است؟منسجم‌ است؟من در دهه هشتاد شمسی می‌نویسم و جریاناتی را نیز در این مجموعه مقالات به چالش‌ کشیده‌ام که هنوز در بخشی از جامعه نظریه‌ ادبیات کودک از آن‌ها دفاع می‌شود و اعتبار دارد. »باز هم درست نفهمیده‌ام که دقیقا سیدآبادی به چه‌ چیز ایراد گرفته است،اما می‌توانم این را بگویم که‌ آن‌چه در حوزه علم ارتباطات«معنای مورد نظر فرستنده»گفته می‌شود،در زمینه تئوری ادبی‌ «نیت مؤلف»نامیده می‌شود و مراد از هر دو هم، معنایی است که نویسنده یک متن،خواستار انتقال‌ آن از طریق متن است و نکته دیگر این‌که این‌ مؤلف،لزوما یک نفر نیست. او از دو گونه مخاطب‌شناسی،می‌تواند قبل از تولید متن نیز انجام شود-بگذریم از این‌که طبق این‌ گزاره،مخاطب‌شناسی باید فن و تکنیک باشد، وگرنه علم،منطقا انجام نمی‌شود!و پسینی یا پیشینی در مورد علم کاربرد ندارد-اما آیا این‌ تقسیم‌بندی با یکی دیگر از تعاریفی که سیدآبادی‌ از مخاطب‌شناسی رد این جوابیه ارائه می‌دهد، تناقض ندارد؟او در جایی از همین مقاله،نوشته‌ است: «به نظر من چنان که در آن مقاله گفته‌ام، وقتی ما از مخاطب‌شناسی بحث می‌کنیم، منظورمان توانایی پیش‌بینی واکنش‌های مخاطب‌ نسبت به یک متن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.