Skip to main content
فهرست مقالات

خودمداری منتقد و ادعای دستیابی به حقیقت

نویسنده:

(7 صفحه - از 128 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : خودمداری ،کانت ،منتقد ،حقیقت ،نقد ،دکارت ،معصومیت ،هوسرل ،گفت‌وگو ،تجربه ،ادعای دست‌یابی ،تفکر انتزاعی ،شناخت ،استاد خسرونژاد ،ادبیات کودک ،اندیشه ،اندیشه خودمدار و تفکر انتزاعی ،خودمداری و تفکر انتزاعی ،فهم ،کتاب معصومیت و تجربه ،اندیشه کانت ،کتاب ،خودمداری در اندیشه دکارت ،خطا ،عقل ،نظریه ،تفکر انتزاعی و خودمداری ،ناظر ،سخن ،دست‌یابی به‌حقیقت

خلاصه ماشینی:

"نتیجه این ارزیابی،متمرکز شدن بر موضوع خودمداری‌ منتقد و ادعای دستیابی به حقیقت،چونان اصلی‌ترین مانع تفکر انتزاعی بود؛ هرچند با تأمل بیشتر،به نتیجه‌ای متفاوت رسیدم که حاصل چنین پرسشی‌ بود:آیا اندیشه خودمدار و تفکر انتزاعی،دو قطب رودررو هستند یا این‌که‌ تفکر انتزاعی به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر،با خودمداری عجین است و راه‌ گریزی از آن متصور نیست؟در این صورت،چه رابطهء منطقی میان این دو مقوله وجود دارد که علی‌رغم تلاش منتقدان(و البته دیگران هم)برای‌ پرهیز از آن،به گونه‌ای خزنده و مستتر،بر فضای نقد حاکم می‌شود؟درک‌ این رابطه از آن جهت اهمیت دارد که می‌بینیم تصور غالب،مبتنی بر ارادی‌ بودن رویکرد خودمدارانه است و به همین دلیل،رهایی از آن امکان‌پذیر و یا چنین فرض می‌شود که خودمداری برآیند یک نارسایی تربیتی و اخلاقی‌ است. »5 دکارت در توصیف امکان دستیابی به حقیقت،یک روش هندسی را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: در پیش گرفتن‌ رویه‌ای جدلی،مانعی از پیش پای‌ مباحث نظری ادبیات کودک برنمی‌دارد و تنها نفس اقتدارطلب را خشنود می‌سازد که‌ در مصاف با حریفی قدر،از پا ننشسته و او را وادار به عقب‌نشینی کرده است؛ یعنی همان آسیبی که وضعیت عمومی‌ نقد در ایران و به ویژه ادبیات کودک را تهدید می‌کند «تسلسل دراز دلایل ساده و آسان که علمای هندسه،آن‌ها را بر حسب‌ عادت برای رسیدن به دشوارترین براهین خود به کار می‌برند،مرا به خیال‌ انداخته بود که جمیع چیزهایی که معرفت انسان بر آن تعلق می‌گیرد،به9 همان قسم نسبت به یکدیگر مترتب هستند و اگر شخصی از پذیرفتن آن‌ چه حقیقت نیست،بپرهیزد و تربیتی را که برای قیاس و استنتاج آن‌ها از یکدیگر باید رعایت کرد،بنماید[،]هیچ امر دوری نیست که سرانجام به آن‌ نرسد و پنهانی که آشکار نسازد و من به آسانی دریافتم که از چه چیزها باید آغاز کنم،یعنی از آن‌چه آسان و ساده‌تر و به فهم نزدیک‌تر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.