Skip to main content
فهرست مقالات

کلام، زبان تصویراست و تصویر، چشم کلام (گزارش چهل و سومین نشست نقد آثار تخیلی)

گزارشگر:

(23 صفحه - از 18 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : تصویر، کلام، کودک، ادبیات کودک، نشانه‌های، شازده کوچولو، کفش، کتاب، زبان، تصویرگر

خلاصه ماشینی: "این تصویر است که می‌تواند چنین کارکردی داشته باشد و این کودکان خیال‌ پرداز را که هنجارگریز هستند و هر لحظه و هرکدام صوری در ذهن‌شان خلق می‌کنند که‌ شاید با صور دیگر کاملا متفاوت باشد،تصویر این‌ کارکرد را دارد که صور خیالی را به هم نزدیک‌ می‌کند،با هم آشتی می‌دهد و می‌تواند موجب‌ شود که کودکان بیان و زبان مشترکی داشته باشند و یا به صورت نسبی،به چنین زبان و بیان‌ مشترکی دست یابند. وقتی شما راجع به تصویر صحبت می‌کردید،من‌ دوره می‌کردم آن بحث‌هایی را که وجود دارد بین دانشمندانی که مثلا تصویر درونی چیست؟گفتار درونی چیست؟آیا می‌توانیم در نوشته‌ها یا تصاویری که می‌کشیم،این گفتار درونی و یا تصویر درونی را بگنجانیم؟آیا نقش کتاب کودک‌ بهتر است پای ادبیات کودک را این‌جا زیاد به میان‌ نکشیم؛چون بیشتر از کتاب صحبت کردیم)، برقراری تعادل بین این نهادها و نشانه‌ها نیست؟ تعادلی که آقای دکتر پاکت‌چی،به‌عنوان ترجمه‌ از آن صحبت کردند و گفتند تصویر،ترجمهء متن‌ است. صوری که اگر تصویر نباشد، بسیار پراکنده و گاهی متشتت خواهد شد هرکدام از این آثاری که فکر می‌کنم شاهکار هستند(یعنی واقعا در طول تاریخ،این‌گونه آثار خیلی کم بوده که بتواند در حجم کم،این‌قدر شامل شود و در همهء زمان‌ها هم مانا بودن خودش‌ را حفظ بکند و برای انسان‌های تمام جهان‌ همیشه ارزش داشته باشد)،مثالی بیاورم،مثلا از بین این تصاویر،همین کار خودم را مثال بزنم، شما ببینید در این کار،هم وجه تعاملی می‌توانیم‌ داشته باشیم،هم وجه تقابلی. بنابراین،من این را می‌خواهم بدانم که این‌ جا،این وحدت‌بخشی تعاملی و انتزاعی،چه‌ معنایی پیدا می‌کند،در کدام گروه جای می‌گیرد، با دیدگاه‌هایی که شما ارائه دادید؟من سؤالم این‌ است و این‌که آقای دکتر شعیری،شما گفتید تصویر می‌تواند چیزی را نشان بدهد که کلام‌ می‌خواهد از آن صحبت کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.