Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش خواب آور، آموزش بیدارگر (گزارش سی و چهارمین نشست نقد آثار تصویری)

گزارشگر:

(15 صفحه - از 41 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : تصویر، تصویرگری، آموزش، تصویرسازی، کودک، دانشگاه، آدم، خانم تابان، دانشجویان، نقاشی، ادبیات، صحبت، فکر، مخاطب، متن، کار، سیستم، آموزش خواب‌آور، خوب، آموزش بیدارگر، نگاه، این‌ها، کتاب، تصویرساز کتاب کودک، کودک و نوجوان، رویی صحبت‌های خانم تابان، آموزش تصویرگری، کتاب کودک، تصویرگری در آموزش دانشگاهی، دوستان‌مان خانم تابان

خلاصه ماشینی: "پس تفکر سیستم، عمده‌ترین چیزی است که‌ باید در مراکز آموزشی ما به آن بها داده شود؛ علی الخصوص به هنرمندان‌ و تصویرگران‌ بعضی هنرمندها فکر می‌کنند که‌ این کار را کرده‌ایم دیگر مقاطع کوتاهی آموزش تصویرگری داده‌ام،ولی از آن جایی که مبانی هنرهای تجسمی،درسی بوده که من‌ سی سال مدرس آن بوده‌ام،به گمانم همه چیز به آن‌ مربوط می‌شود؛یعنی در تصویر حضور فعال دارد و اگر کسی مبانی نداند و عناصر تصویر را نشناسد، کیفیت‌های حاصل از هم‌جواری این‌ها را نشناسد،اصلا نمی‌تواند یک تصویر مؤثر و خلاق و ماندگار خلق کند. موسوی فاطمی: درست است که ما به وضعیت دانشگاه‌ها اعتراض داریم؛ برای این‌که خیلی به روز نیستند، وقتی معلم خوب وجود دارد که‌ می‌تواند یک فضای خوب‌ ایجاد کند،قطعا هم‌ چنین کارهایی انجام می‌شود و این بخش تجزیه و تحلیل تصویر، هم به عنوان درس وجود دارد و هم به عنوان‌ یک آیتم آموزشی‌ و هم در کلاس‌های کارگاهی، روی آن‌ کار می‌شود تابان:من فکر می‌کنم که نگاه کردن به یک‌ تصویر بدون متن،یک قضاوت ناقص است. چه چیزهایی‌ از درون کودک و چه چیزهایی از بیرون،بر کودک تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شود مرکزی: من فکر می‌کنم‌ خیلی از هنرها هست که‌ از پایه به هم متصل‌اند، یعنی اگر که یکی‌ دارد نقاشی می‌کند، احتمال زیاد باید از ادبیات سردربیاورد یا موسیقی‌ ما نمی‌توانیم این‌ها را جدا کنیم‌ مخصوصا تصویرسازی‌ که کاملا چسبیده به‌ ادبیات و شعر است کارهای هر بچه‌ای با یک بچهء دیگر فرق بکند؟ این چیزی است که مبحث کلی آن کلاس است، چند تا مهمان هم در آن کلاس‌ها دعوت می‌کنم برای‌ درک تصویری کودکان استثنایی؛چه تیزهوشان و چه‌ عقب‌مانده‌های ذهنی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.