Skip to main content
فهرست مقالات

ناهم خوانی تخیل و زبان

نویسنده:

(5 صفحه - از 61 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : تخیل، زبان، اسنانیت، شعر، شاعر، پرنده روح، اندیشه، انسان، تخیل هنرمندانه زبان پرنده روح، اندیشه نامتعارف اسنانیت

خلاصه ماشینی:

"می‌خواهد مدرنیته،مدرنیسم و مدرنیزاسیون را با خدا و انسان و طبیعت و عشق آشتی دهد؛ این‌ها را در آغوش هم،به دوستی و یگانگی و رستگاری برساند و فرجامی نیکو و خوش برای جهان رقم زند انسان،هم‌چنان از محیط زیستی‌اش فاصله می‌گیرد،اما زبان از شکل‌ دادن به این معنای نامتعارف بازمانده و به عبارت‌پردازی‌هایی با نمادها و نشانه‌های کلیشه‌ای و متعارف تبدیل شده است. در جهانی که آغوش‌های بی‌ریای‌ «رحم»(-مهر،مهراوه،میترا)به روی هم بسته شده و به دیپلماسی نمایشی/ رسانه‌ای سیاستمداران تقلیل یافته و در جهانی که سکس انسان،به جای این‌ که سکوی پرواز به عرفان ناب باشد به شهوانیت محض بدل گشته و این زبان، یعنی زبان اندام‌ها که نشانه عشق بوده،از یادها گریخته است،او زبان در آغوش‌ گرفتن را به یاد می‌آورد و آن را قدیمی‌تر از زبان‌ کلمات می‌داند: آن‌گاه که انسان‌ها یا به جهان گذاشتند زبان در آغوش گرفتن نیز با انسان به دنیا آمد قدیمی‌تر از هر زبانی است زبان در آغوش گرفتن عمر آن حتی به پیش از پیدایش کلمه می‌رسد. در جا می‌زند و به دور خود می‌چرخد: بزرگ‌ترین ضعف این اثر، نه در مضمون و درون‌مایه اندیشگی شاعر، در نگاه خاص و برداشت متفاوت او از جهان‌ و از انسان و نه حتی در رویکرد او به‌ شعر و ساحت زبان قدسی، بلکه در محدودیت تخیل اسنانیت است «هرگز نمی‌توان دو آغوش را شبیه به هم یافت. اندیشه غیر متعارف،در زبان متعارف به دنیا نمی‌آید، سقط می‌شود و دیدن چنین مرده،چه لذت و شادمانی‌ای در پی دارد؟ این دو کتاب،پرنده روح و در آغوشم بگیر،شاهد مثال خوبی هستند که‌ بگوییم،در ادبیات محتوا و درون‌مایه نیست که حرف اول را می‌زند،این زبان‌ و ساختار اثر است که می‌تواند اندیشه‌ای تازه به دنیا آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.