Skip to main content
فهرست مقالات

چطور زیبای خفته را بیدار کنیم؟/ گزارش چهل و دومین نشست نقد آثار ادبی

گزارشگر:

(15 صفحه - از 33 تا 47)

خلاصه ماشینی:

"دلم‌ می‌خواهد قبل از این‌که وارد بحث شوم،به شما بگویم که به عنوان کسی که در زمینه تآتر کودک‌ و نوجوان چند سالی کار کرده‌ام،فقر نمایش‌نامه‌ در زمینه کودک و نوجوان،خیلی احساس می‌شود و این چیزهایی که به اسم نمایش‌نامه درمی‌آید، خیلی‌هایش واقعا نمایش‌نامه نیست، ضدنمایش‌نامه است و بچه را برای همیشه از تآتر بیزار می‌کند. بیست‌ روز بعد بروید و خاک را بشکافید و ببینید موش‌ چه شکلی شده!پس این جا هنر ادبیات به چه‌ کار می‌آید؟اگر قرار است همه چیز را با زبان‌ کاملا مستقیم به بچه بگوییم،پس در آینده‌ چگونه می‌شود جلوی آن سرخوردگی‌ها و فمینست‌ها کتابی نوشته بودند که چرا خواهرهای سیندرلا را همیشه زشت نشان می‌دهید؟ خب،شاید آدم بدجنس باشد، ولی قیافه‌اش خوب باشد. اول فقط ماها بودیم،کسانی که‌ برای کودک و نوجوان کار می‌کنند و حالا می‌بینیم فلاسفه هم دارند روی می‌آورند به‌ هری پاتر این خیلی خوب است. اتفاقا سؤال شما،مرا یاد این انداخت که ما چرا راجع به قصه‌های فولکلور کار نمی‌کنیم؟این‌ قصه‌ها پر از عنصر تخیل است،پر از جادوست و خیلی جاهای آن ریتمیک است،آن قسمت‌هایی‌ که مثلا راجع به جوجه است،جوجه با ریتم حرف‌ می‌زند و باد با ریتم جوابش را می‌دهد و مهم‌تر از همه این‌که دارد توسط یک انسان زنده،برای‌ یک انسان زندهء دیگر گفته می‌شود و این ارتباط چهره به چهره همان احساس عزت نفس را و احساس این‌که دوستم دارند و این‌که من هم‌ می‌توانم دنیا را دوست داشته باشم،به بچه انتقال‌ می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.