Skip to main content
فهرست مقالات

نان بهتر است یا سه تار؟

نویسنده:

(4 صفحه - از 79 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : داستان، فرامرز، نان و سه‌تار، خانواده، رمان، اجتماعی، فقر، آدم‌ها، جهان داستان، کتاب

خلاصه ماشینی: "اصلا روشن نیست چرا و با کدام منطق، بقیه آدم‌ها و رویدادهای زندگی، از راه‌یابی به عرصه داستان بازمانده‌اند؟ به بیانی روشن‌تر،نوعی«ایستایی» در حضور و فعالیت آدم‌ها و رویدادهای‌ داستانی«نان و سه‌تار» احساس و دیده می‌شود اجتماعی این دو خانواده،جانب عدالت را رعایت نکرده است. آیا فرامرز در فروختن ساز و کمک مالی کردن به خانواده،تابع‌ شناخت بوده است یا گرفتار احساس و عاطفه؟ فرامرز از چه زمانی به این نتیجه رسیده که باید «ساز»ش را بفروشد و ا پول آن،به گذران‌ زندگی خانواده، کمک کند؟ نویسنده داستان،برای‌ این رفتار شخصیت داستانی،پیش‌زمینه‌ای در نظر نمی‌گیرد. در یک داستان مبتنی بر درونمایه اجتماعی،مایه«فقر»و نقطه مقابل آن‌ آیا فقرنگاری و نوشتن درباره‌ فقر و تضاد طبقاتی و شکاف‌ها و فاصله‌های خاستگاهی،در زمانه ما لازم است؟ اگر لازم است، آیا کافی است و جواب می‌دهد؟ کتاب«نان و سه‌تار»،حال و هوا و شکل و شمایل یک داستان ایرانی را دارد آیا فرامرز در فروختن ساز و کمک مالی کردن به خانواده، تابع شناخت بوده است یا گرفتار احساس و عاطفه؟ فرامرز از چه زمانی به این نتیجه رسیده که‌ باید«ساز»ش را بفروشد و با پول آن، به گذران زندگی خانواده،کمک کند؟ «غنا»از مایه‌های ماندگار و فراموش نشدنی است. شاید این پرسش در ذهن خوانندگان این نقد شکل‌ بگیرد که این چه انتظار سنگینی است که از داستان‌ «نان و سه‌تار»داریم؟جواب این است: یا مکن با فیل‌بانان دوستی‌ یا بنا کن خانه‌ای در خورد فیل می‌توانید بگذارید عرصه برای داستان‌های بی‌درد و خنثی و صرفا هنری باقی بماند و پیروان استاین و رولینگ و رولد دال و ده‌ها نویسنده پاستوریزه و هموژنیزه،بنویسند و آثارشان را به تولید انبوه برسانند و یا اگر خواستید سوژه‌ای قوی را دستمایه داستان قرار دهید،باید قواعد بازی را رعایت کنید و از دیالکتیک‌ حرکت اجتماعی غفلت نکنید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.