Skip to main content
فهرست مقالات

به خاطر یک مشت لغت...

نویسنده:

(4 صفحه - از 9 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : نعیمی، ادبیات کودک و نوجوان، خانم نعیمی، منتقد، ادبیت، گفتمان، نقد، نقد ادبیات کودک و نوجوان، گفتمان نقد ادبیات کودک، نعیمی منتقد ادبیات کودک

خلاصه ماشینی:

"دیگر این که از منظر نعیمی،ادبیات‌ مفهومی تشکیکی است و نه بسیط،یعنی این‌گونه‌ نیست که متن یا ادبی باشد،یا نباشد،بلکه هر متنی، می‌تواند واجد درصدی از ادبیت باشد؛یعنی متنی‌ ادبی‌تر از دیگری باشد و بالاخره این نکته که کار منتقد ادبی،سنجش و داوری در باب ادبیت آثار است. پس دو مؤلفه دیگر را هم در تصویری که نعیمی‌ از منتقد دارد،می‌شناسیم:«منتقد محق است که‌ آزادانه و صریح،نظرش را در باب کتاب بگوید»و «منتقد دارای چنان جایگاهی هست که بتواند صفاتی‌ با مصادیق نامتعین و کیفیتی غیر قابل اثبات را به اثر یا جریان مورد نقد انتساب دهد و حرفش نیز پذیرفته‌ گردد. ) اگرچه خانم خلعت‌بری،خود اشاره نمی‌کند که‌ چرا این موضع مبارزه‌جویانه را اتخاذ کرده است،اما می‌توان حدس زد که همان بند پایانی و ارزیابی‌ نعیمی از جایگاه نقد و منتقد در جامعه،یا انتظاری که‌ از یک منتقد دارد،باعث افروختگی و عصبانیت ناشر محترم شده باشد. مگر متنی که‌ یک نفر نوشته است،می‌تواند بازتاب بیش از یک صدا باشد؟احساس می‌کنم که این تک صدایی بودن، معادل مفهومی خشن بودن است و در واقع،به همان‌ بند پایانی پیش فرض‌های خانم نعیمی اشاره دارد. 5)این ماجرا را شاهدی می‌گیرم تا دوباره تأکید کنم،ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان،به مانیفست‌ احتیاج داریم،به مانفیست احتیاج داریم تا گفت‌وگوهای ما حالت مبنایی بگیرد،تا بفهمیم‌ هرکس چگونه فکر می‌کند،تا برای دست‌اندرکاران‌ کتاب ماه کودک هم مشخص باشد که کدام نوشته‌ نقد است کدام نوشته اظهار نظر و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.