Skip to main content
فهرست مقالات

تأمل گرایی بی مرز جهان هستی

نویسنده:

(4 صفحه - از 74 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : رین، روون، رمان، داستان، نوجوان، تخیلی، امیلی رودا، اژدها، نقشه، شخصیت

خلاصه ماشینی:

"نقد بررسی‌ تأمل‌گرایی بی‌مرز جهان هستی حسن پارسایی‌ یک اثر 2 دیدگاه‌ عنوان کتاب:روون پسری از رین نویسنده:امیلی رودا مترجم:نسرین وکیلی تصویرگر ناشر:افق نوبت چاپ:تابستان 1383 شمارگان:3000 نسخه تعداد صفحات:168 صفحه بها:1400 تومان در رمان«روون،پسری از رین»،نویسنده از «حکایت»و عناصر داستانی کلاسیک استفاده می‌کند و داستانش را با ساختار و نگرش نو و امروزی به‌ موضوع که توهم گریز،اما خیال‌پرداز است،ارائه‌ می‌دهد. گرچه نگاه ذهنی نویسنده به کاراکترها تخیلی‌ است،نوع تخیل او،ساختگی نیست؛زیرا شخصیت‌های داستان دارای تاثرات عاطفی هستند و در ادراکات‌شان هر نوع«ذهن‌گرایی»،جزو آمیزه‌های‌ بدیهی خود واقعیت به شمار می‌رود:هر نوجوانی که با محرکه عاطفی«ترس»به انسان یا هر پدیده‌ای‌ بنگرد،آن را با تعرفه‌های عاطفی خود بازنمایی و بازآفرینی می‌کند و این در همان حال که اتفاقی‌ واقعی به حساب می‌آید،همواره آکنده از آمیزه‌های‌ ذهنی و تخیلی است. »(ص 43) امیلی رودا بعد از پشت سرنهادن این ضعف،با مهارت«پیرنگ»داستانش را پی‌می‌گیرد و این بار از یک«عامل جبری»استفاده می‌کند؛یعنی از مکانیزم‌ «تابع‌سازی»بهره می‌جوید و یک پیش شرط تخیلی‌ و ساحرانه را وارد داستان می‌کند:نقشه فقط در صورتی قابل رویت می‌شود که در دست«روون» باشد و اگر به دست دیگران بیفتد،همه چیز محو و به‌ کاغذی سفید بدل می‌گردد. » (ص 49) یک اثر 2 دیدگاه‌ نویسنده، عناصر و اجزای‌ «تخیل»را به کمک ترفندهای ذهنی‌ توهم‌زا نمی‌آفریند، بلکه خود«واقعیت»را چنان ذهنی می‌کند که‌ ما آن را به عنوان‌ «رویداد و موقعیتی تخیلی» می‌پذیریم پیرزن ساحر(شبا)،در همان حال که نمادی از «زمین»و«مام وطن و طبیعت»است،می‌تواند خود امیلی رودا باشد؛زیرا همه‌ حوادث داستان را می‌داند و از آن جا که پیرزن هم ساخته و پرداخته ذهن امیلی‌ روداست،پس قرینه‌ای از خود او می‌تواند باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.