Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر و تأثر تصویر سازی کتاب کودک و جامعه: پایان نامه کارشناسی ارشد، افضل طوسی، عفت السادات، دانشگاه هنر

نویسنده:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، تصویر، تصویرسازی، کتاب، تصویرسازی کتاب کودک، کودکان و نوجوانان، کتاب‌های کودک و نوجوان، داستان، تصویرگران، تأثر تصویر سازی کتاب کودک

خلاصه ماشینی: "تکرار و تبلیغ نام‌های غیرایرانی-خصوصا غربی- که 5/56 درصد نام‌های مشخص در داستان‌ها است و معرفی الگوهایی که بیشتر غیرایرانی هستند(3/69 درصد)موجب تضعیف هویت ملی در مخاطبان کودک و نوجوان و ترویج و تبلیغ هویت‌های غیرخودی می‌شود و از این جهت کتاب‌ها را از رسالت‌های هویت‌ساز خود دور می‌سازد در نهایت می‌توان گفت این داستان‌ها با ترویج ارزش‌های خودخواهانه و عدم توجه به‌ ارزش‌هایی همچون دگرخواهی و ایثار که از ارزش‌های‌ اصیل فرهنگی ما هستند سبب فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان از ارزش‌های فرهنگی ما خواهند شد. فرهنگ تصویر گذشتگان(نقاشی سنتی)و تصویرسازی‌ کتاب کودکان مشخصاتی که در واقع برجسته و شناخته شده‌تر می‌باشد و در این بررسی مورد نظر قرار گرفته به شرح‌ زیر است: الف-رنگ‌های تخت(بدون سایه و روشن)،و درخشان‌ ب-عدم رعایت پرسپکتیو پ-دورگیری با خطوط منحنی تزئینی بودن نقوش و پرداختن به جزئیات ث-آرایش خاص صفحات با جدول‌بندی و حاشیه‌پردازی و گاه حضور متن با کادرگلیری مشخص‌ در متن ج-شیوه طراحی اسباب و ادوات به شکل قدیمی و حضور بعضی المان‌های تصویری مثل:ابر،کوه‌ها و سرو. خانواده در تصویرسازی کتاب کودک در کتب مصور برای کودکان به‌ویژه در اشعار سروده‌ شده،به افراد خانواده از جمله پدر و مادر،برادر و خواهر و یا مادربزرگ به صورت انفرادی و گاه جمعی اهمیت‌ بسیار داده شده است،اما به نظر می‌رسد تصویرگران‌ کمتر کوشیده‌اند تا تصویری زیبا و دلنشین از مفهوم‌ خانواده و روابط خانوادگی،به‌ویژه روابط عاطفی نشان‌ دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.