خلاصه ماشینی:
"نکته برجسته در تمام داستانه-بجز مینهای قالی-حضور شخصیت یا راوی نوجوان در آنهاست که گذشته از موضوعیت این داستانها در مسئله جانبازان باعث شده است،قصهها در شکل و نوع نیز با قالب ادبیات نوجوانان هماهنگی داشته باشند و بیشتر بحث ما نیز بر سر همین شکل و بررسی ادبیات نوجوانان در این داستانهای کوتاه است.
از آنجا که موضوع داستان مناسب حال نوجوانان نیست و شخصیت نوجوان این داستان(پوریا)نیز در حقیقت چهرهنمای نویسنده است که حرفهایش را از طریق او مطرح کند و به عبارت دیگر،سایهء سنگین و ردپای نویسنده برجایجای متن داستان حس میشود و نثر و زبان نیز مناسب نوجوانان نیست،نمیتوانیم مچ را داستان مناسبی برای نوجوانان به حساب آوریم.
اگر در این داستان به رابطهء بین راوی و بسیجی روی تخت بیشتر پرداخته میشد و گفتگوهای بین این دو نفر حساب شدهتر و منطقیتر بود یا اگر همان طور که شخصیت پنهان و اصلی بسیجی را در تحمل درد ناشی از باز کردن پانسمان از زخمهایش دیدم،سایر فضیلتها و عقاید مقدسش را در قالب و کنش و اعمال او در رابطه با راوی داستن میدیدم،نقطه اوج به داستانی بهتر از آنچه که هست،تبدیل میشد و تغییر و تحول ناگهانی راوی در برخوردش با بسیجی و پایان داستان منطقی و منطبق بر خرد داستانی میشد.
مینهای قالی،نوشتهء«مرضیه عباسی»(نوجوان)،با اینکه تنها در گروه سنی نوجوانان محصور نمیشود و برای بزرگسالان نیز میتواند داستانی خواندنی باشد و برخلاف نظر ناشر که آن را فاقد ساختار فنی داستان دانسته است،از بهترین داستانهای این مجموعه و با نثر و زبانی روان و استوار است که با پرداختی بهتر و بازنویسی،قابلیت تبدیل به یک اثر ناب هنری را نیز دارد."