Skip to main content
فهرست مقالات

در شناخت کودک: زبان نقد در ادبیات کودکان (1)

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 26 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : کودک، ادبیات کودک، نقد ادبیات کودک، ادبی، خواندن، منتقدان، کتاب، نقد ادبی، تعلیم و تربیت‌گرایان، زبان نقد در ادبیات کودکان

خلاصه ماشینی:

"بردارد که می‌توان از طریق نوعی تمرکز محض بر کتاب به مثابه کتاب، متن را از کودک جدا کرد و خواهیم دید که چه طور این دیدگاه در نقد ادبیات کودک غالب است، اگر چه، اغلب ارتباطی ظریف نیز با نظریه ادبی بزرگسالان دارد. این گفته به خودی خود گفته‌ای غیرمنطقی نیست، به خصوص از این جهت که بسیاری از کتاب‌ها به تفصیل در مورد«فعالیت‌های مرتبط با ادبیات»بحث می‌کنند(از آن جمله می‌توان کتاب روزی روزگار نوشته نورتون، هاک، میرا و دیوید سادکر 14 ، موسیقی واژه و جادوی واژه نوشته جیمز اسمیت و دوروتی پارک 15 ، درآمدی بر ادبیات کودک نوشته جان گلیزر و گورنی ویلیامز 16 ، و تجربه کودک از ادبیات نوشته برنارد لانسدیل و هلن مکینتاش را نام برد 17 )نکته مهم این جاست که هر نوع تمایز بین یادگیری به طور عام و یادگیری از کتاب مبهم و نامشخص است. مشکل این جاست که نظریه‌های آنان و کارشان الزاما برای تعیین دلبستگی عاطفی کودک به کتاب یا حتی برای تعیین ساده این نکته که کدام کتاب‌ها برای کودکان جالب توجه‌اند متناسب نیست:باری و دزرورث به این نکته اشاره می‌کند که پیاژه خود تحقیق چندانی در مورد «خواندن»نکرد است و وقتی یک بار در کنفرانسی از او درباره خواندن سئوال کردند خیلی صریح پاسخ داد که در این باره نظری ندارد. اگر به نوشته‌های تعلیم و تربیت‌گرایان که فهرستی از آنها کم و بیش در این مقاله آمده است، نگاهی بیندازیم می‌توانیم عبارت زیر را به منزله مبنای نقد ادبی و شیوه تدریس مورد نظر آنها استنتاج کنیم: 1-ادبیات به کودکان کمک می‌کند تا یک مرحله رشد را پشت سر گذاشته به مرحله بعدی پیشرفت کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.