Skip to main content
فهرست مقالات

چکیده پایان نامه ها داستان کودکان در کتابهای تحت سانسور و آزاد

(3 صفحه - از 25 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : داستانهای کودکان ،کتابهای تحت سانسور ،گروه نمونه دوره انقلاب ،مبارزات ،ادبیات کودکان ،گروه نمونه ،داستانهای دوره انقلاب ،قاضی نور ،دوره انقلاب ،سمبلها ،گروه نمونه دوره ،کتابهای گروه نمونه ،کتاب داستانی کودکان ،قدسی قاضی نور ،مبارزات فردی ،واقعی ،داستانهای دوره ،مطرح‌شده ،داستانی کودکان ،قدسی قاضی ،نمونه دوره ،کتابهای گروه ،مقایسه مفاهیم ،نشان می‌دهد

خلاصه ماشینی:

"البته کودک بین دنیای ساختگی حیوانات و جهان‌ واقعی اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند و تشابهاتی‌ می‌یابد،و گذشته از آن،شاید به خاطر علاقه و کنجکاویش نسبت به حیوانات،با دقت و حوصله‌ بیشتری به این نوع داستان توجه کند،اما اگر همه‌ سمبلها غیر از انسان باشند و کودک در مورد انسانها و قهرمانیها و فداکاریهای آنان هیچ چیز نخواند و نداند، آیا خیالپرداز و بی‌رابطه با دنیای انسانها(البته تا آنجا که‌ به سهم ادبیات مربوط می‌شود)بار نخواهد آمد؟ نکته مهمتر در مورد سمبل‌سازی این است که گاهی‌ وقتی سمبلها پیچیده و انتزاعی می‌شوند،کودک از درک‌ آنها به کلی حیران می‌ماند و ارتباط خود را با اصل مطلب‌ از دست می‌دهد. به منظور آزمایش میزان درک‌ کودکان از مفاهیم مطرح شده در چند کتاب،تجربه زیر به‌ صورت آزمایشی کوچک و به دور از اعتبار علمی در این‌ تحقیق انجام شده است: کتابهای قصه باغ مریم از«مرتضی رضوان»،گمشده‌ لب دریا از«غلام حسین ساعدی»،بزی که گم شد از«نادر ابراهیمی»،پسرک چشم آبی از«جواد کجابی»،سیبو و سارا کوچولو از«قدسی قاضی نور»،تعمیرگاه از«قاضی‌ نور»،«با»شدن و«بی»شدن از«قاضی نور»و قصه‌های‌ داداشم از«قاضی نور»،یک بار به صورت واضح و شمرده، برای چهار کودک 7،8،9 و 10 ساله خوانده شده. » تردیدی نیست که نمونه‌گیری بالا و تجربه شخصی‌ پژوهشگر اعتبار علمی قابل توجهی ندارد،ولی شاید پاسخهای کودکان به سوالات مطرح شده بتواند آغازگر پژوهشی در این مورد باشد که آیا به راستی این‌ ادبیات درخور ذهن کودکان ما هستند؛بخصوص اینکه‌ اکثرا ذکری از این سن و سال گروه مخاطب به میان‌ نمی‌آید و به‌طور عام برای کودکان و نوجوانان نوشته‌ می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.