خلاصه ماشینی:
"3. در زمان وزارت آقای دکتر علی لاریجانی در همین وزارتخانه،گروه فشاری که ریشهاش آشکارا در کیهان بود و هر شنبهای روشنفکری را بیهویت میکرد و سرانجام برنامه هویت را ساخت،به بنده گیر داد و به مقالهای یک صفحهای در مجله فیلم که نوشته بودم اغلب داستان پیامبران در قرآن جوهر دراماتیک قوی دارد و مایه و مضمون فیلمها و سریالهای جدید میتواند باشد و نیز حماسه قیام امام حسین(ع)و سپس 4 تفسیر مهم از استاد مطهری،مجلسی،شریعتی و دیگری (صالحی نجف آبادی)در بررسی فلسفه یا انگیزه قیام حضرت سید الشهداء(ع)را آورده بودم،حمله کرد.
3)دورنمایه این داستان تکرار آن بیت زیبا از مولانا است که میگوید: هرکسی کو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش معنای راستین این قصه بازگشت به اصل خویشتن،کشف زیباییهای دریا(جهان)و یافتن جایگاه و جای حقیقی خود است.
آیا رفتن طفلی به کافه(احتمالا برای خوردن بستنی)یا به عروسی و سینما گناه است؟ 5)آقای کاشفی خوانساری نوشتهاند:دریا که مادر پری است او را تشویق به کارهای زشت میکند.
ازاینرو،کاکل زری به پری میگوید: «برگرد به شهر نورت به خونه بلورت به جایی که جای توس نشونه پای توس» 9)تبدیل عشق به خاطره یکی دیگر از معانی این قصه است.
پسرک دهاتی به او میگوید: «اما انار دونه خدا خودش میدونه یادت توی خاطرم به مرگ این قاطرم تو یاد من میمونه اصل کارم همونه آقای کاشفی خوانساری ایراد گرفتهاند که آوردن نام خدا و کلمه قاطر در این ابیات توهین به مقدسات دینی است."