Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی: شأن نهج البلاغه این نیست

نویسنده:

(2 صفحه - از 21 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : نهج‌البلاغه، معارف، کتاب، خواننده، تخصصی، معارف فوق‌تخصصی نهج‌البلاغه، معارف عمومی نهج‌البلاغه، معارف تخصصی نهج‌البلاغه، فهرست، طرح

خلاصه ماشینی:

"(ص 87) باید از نویسنده محترم پرسید که آیا واقعا ملاک‌های‌ تقسیم بندی خود را برای یک نوجوان واضح می‌دانند؟خواننده‌ شما چطور با این ملاک‌های واضح و متمایزی که در اختیار او می‌گذارید،باید بتواند بین معارف مختلف نهج البلاغه،با الگوی‌ شما،تمیز بگذارد؟وقتی که شما در قسمت معارف عمومی‌ نهج البلاغه،از مباحث اقتصادی و تاریخی مثال به میان می‌آورید و در معارف تخصصی هم باز همین‌ها را داخل می‌کنید،تکلیف‌ خواننده نوجوان شما چیست؟آیا نتیجه این سردر گمی او نخواهد بود؟ در بخش روش مطالعه و برداشت از معارف عمومی(ص‌ 64 تا 15)به مطالب جالبی بر می‌خوریم که لااقل در ظاهر ربطی به روش مطالعه ندارند. در مورد فصل بندی کتاب باید گفت سوای غلطها و بی‌دقتی‌های تایپی در فهرست و در خود متن کتاب که باعث‌ سردر گمی خواننده می‌شود نوع فصل‌بندی هم تا حدودی نامفهوم است اما کلام آخر، کار تبلیغ دین آنهم برای نوجوانان‌ تنها با داشتن دو دغدغه،از پیش نمی‌رود. اما آنچه جالب توجه است،این است که نویسنده مباحثی‌ را به عنوان فوق تخصصی مطرح می‌کند که فهم آن به فهم‌ ادبیات عرب با دیدگاه ایشان بستگی دارد؛چرا که در مثال‌ بعدی که باز هم به زبان مربوط است،در آخر بحث راجع به‌ حکمت 832؛«المراه شرکلها،و شرما فیها انه لابد منها» نتیجه می‌گیرید که این کلام از نوع ضرب المثل است و در آن‌ واژه«شر»به معنای شر بدی نیست،بلکه به معنای‌ دردسر است!(ص 38) به بخش دوم کتاب نمی‌پردازیم؛چرا که به نظر می‌آید در آنجا نویسنده به هر دلیل،خواسته از عنوان اصلی کتاب‌ دور شود و مباحث دیگری را که مهم می‌دانسته،مطرح کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.