خلاصه ماشینی:
"باز خوانی صورت یک مسئله نسل سوم تصویرگران، محصور در شرایط اجتماعی علی اصغر سیدآبادی مقدمه: 1-تقسیم تصویرگران کتاب کودک به سه نسل،در این مقاله یک انگاره پیشینی است و به عنوان محملی برای بحث پدیرفته شده است؛هر چند ممکن است این نوع تقسیمبندی،تقسیمبندی مناسبی نباشد و باید در جای خود مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
پس از انقلاب اسلامی داعیههایی که به شدت از سوی گروهی از نظریه پردازان درون نظام دنبال میشد و هنوز هم-اگر چه کم رنگ تر و متعادل تر-از سوی برخی دنبال میشود،یکی«اسلامی کردن علوم و هنر» بود و دیگری القای پیام و تقدم پیام بر فرم و زیبایی در هنر و ادبیات-که با پیروزی سیاسی طرفداران این نظریه در انتخابات مجلس چهارم و به دست گرفتن امور فرهنگی کشور از اوایل دهه 70-یعنی همزمان با آغاز فعالیت نسل سوم-بار دیگر این نظریات در حوزه فرهنگ،به طور رسمی،حاکم شد.
نکته جالب در دنیای تصویرگری کتاب کودک و نوجوان این است که این اتفاق تا دهه اول پس از انقلاب اسلامی رخ نداد و رابطه نسل اول و نسل دوم- جز معدود تصویرگرانی که به هر دلیل خود را از نظام تولید حرفهای تصویر بیرون کشیدند-مسیری عقلانی دنبال شد و در اولین سالهای پس از انقلاب تصویرگرانی چون زرین کلک،علی اکبر صادقی و بعد ترها فرشید مثقالی در مراکز دولتی مثل کانون پا به پای تصویرگران نسل دوم مشغول فعالیت بودند."