خلاصه ماشینی:
"از آنجا که داستان در این کتاب،اصلا مهم نیست و بیشتر به عنوان ظرفی است برای ریختن محتویات کتاب و از آنجا که هدف اصلی کتاب،پرداختن به شعر و شاعری است،حرفی دربارهء معیارهای داستانی و روند حوادث داستان به میان نمیآوریم و میرویم سر اصل مطلب.
نیما کوشیده است تا اندیشهها و نظر خود را دربارهء شعر و شاعری و نیز راه تازهای که در شعر گشوده است،بیان کند و از این طریق، شاعران نوپا را به سوی آن راه تازه رهنمون شود.
و اما نقد محتوایی کتاب33 این کتاب با آنکه برای شاعران و علاقهمندان به شعر و شاعری آموزنده و مفید است،اما یک انتقاد اساسی بر آن وارد است و آن اینکه برای شاعران حرفهای و برای کسانی که دستی در سرودن شعر دارند، چیز تازهای ندارد.
مثلا در صفحهء 52 در بیان عنصر عاطفه در شعر،این مثال را از شاهنامهء فردوسی آورده است که هم میتوانست شعر مناسبتری از شاعران دیگر در اینجا بیاورد و هم شعر بهتری از فردوسی: که را آمد این پیش کآمد مرا که فرزند کشتم به پیران سرا نبیرهء جهاندار سام سوار سوی مادر از تخمهء نامدار چون من نیست در گرد کیهان یکی به مردی بدم پیش او کودکی بریدن دو دستم سزاوار هست جز از خاک تیره مبادم نشست کدامین پدر هرگز این کار کرد سزاوارم اکنون به گفتار سرد به گیتی که کشته است فرزند را؟ دلیر و جوان و خردمند را؟ نویسنده در انتخاب تعریفهایی دربارهء شعر،از نویسندگان و شاعران بیگانه،گاه تعریفهایی را در کتابش آورده که معادل آنها در حرفهای همسایه و یا آثار شاعران معاصر فارسی به وفور وجود دارد."