Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات کودکان و نوجوانان پرتغال در دوران استعماری و پس از آن

نویسنده:

مترجم:

(2 صفحه - از 29 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودکان و نوجوانان، نوجوانان پرتغال در دوران استعماری، پرتغال، استعماری، مردم پرتغال ساکن آفریقا، داستان‌های کوتاه، کتاب‌های کودکان و نوجوانان، سفیدپوست، مردم، مدرسه

خلاصه ماشینی:

"آنچه او دربارهء ادبیات بزرگسال بیان می‌کند،در مورد ادبیات کودک و نوجوان نیز صادق است:«ادبیات‌ استعماری تولید شده،ویژگی‌های دورهء خود را به خوبی‌ نشان می‌داد؛هدف اصلی آن ستایش مردم سفیدپوست‌ به سبب مبارزه آنها با سیاهان بود و توجه بسیار ناچیزی‌ به وضعیت و مشکلات سیاه‌پوستان می‌شد. آثار او برای کودکان و نوجوانان پرتغالی دوازده سال به بالا نوشته و در آنها از مردم بومی با احترام یاد می‌شد. با گذشت زمان،آرمان‌های‌ سیاسی و فرهنگی تغییر کردند و«به خصوص در اواخر دوره دیکتاتوری و استعماری»کتاب‌هایی چاپ شدند که چهره متعادل‌تری از سیاه‌پوستان نشان می‌دادند به‌ عنوان نمونه«دی کاسترو»کتاب«تعطیلات در گورونگوسا»را نوشت و احترام خود را به سیاه‌پوستان‌ نشان داد؛اگرچه هم چنان نشانه‌های تبعیض نژادی در آن قابل تشخیص بود. در طول این دوران بیست سال پش از انقلاب، در حدود سیصد رمان برای کودکان و نوجوانان 8 تا 14 ساله نوشته شده که آمار،در حدود هفت برابر سال‌های قبل از این دوران است. تغییر نگرش‌ها دهه 781990 از میان سیصد کتاب منتشر شده در فاصله‌ سال‌های 1994-1974 در حدود سی اثر،به‌طور تصادفی انتخاب شدند که بررسی آنها نشان می‌دهد نویسندگان آنها کوچکترین توجهی به دوران استعمار کشور خود ندارند. توجه اندک به مسائل دوران استعمار در ادبیات‌ کودکان و نوجوانان از سال‌های 1974 تا 1994 نشان‌ می‌دهد که مردم پرتغال هنوز نتوانسته‌اند گذشته خود را به‌طور کامل هضم کنند و هنوز سعی دارند از برخورد با دشواری‌های این عصر پرهیز کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.