Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت امروز: مجهول آموزی، به جای علم آموزی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 6 تا 9)

خلاصه ماشینی:

"اکنون می‌توانیم با جرات بیشتری بگوییم که شایدمنظور«فریره»این بوده که نقش مربی در تربیت باید ازمفاهیمی چون دخالت کردن،رام کردن و یا شکل دادنکودک،بیشتر به طرف زمینه‌سازی‌های پنهان و نامرئیهدایت شود تا به کودک اجازه بدهیم که خودش را اززیر سیطره و چتر سنگین حضور مربی خلاصی بخشد. اکنون می‌توانیم با جرات بیشتری بگوییم که شایدمنظور«فریره»این بوده که نقش مربی در تربیت باید ازمفاهیمی چون دخالت کردن،رام کردن و یا شکل دادنکودک،بیشتر به طرف زمینه‌سازی‌های پنهان و نامرئیهدایت شود تا به کودک اجازه بدهیم که خودش را اززیر سیطره و چتر سنگین حضور مربی خلاصی بخشد. به‌نظر شما آیا آینده محترم کودکان ما نیز باید چنینباشد و هیچ راه گزیری نیست؟ نه تنها آغاز فلسفه،بلکه آغاز تربیت دینی نیز حیرت است. کودک هنگامی کهوارد ساختار آموزش رسمی میشودبه تدریج،هوش اشراقی و شهودی و قابلیت‌هاو درون‌مایه‌های خلاقیت رااز دست می‌دهدو فضای ذهن او صرفاجایگاه هوش منطقی و عقلانیو یا اصطلاحا تفکر همگرامی‌گردد سماع،همان شنیدن یک‌سویه و انفعالی است واستماع،شنیدن دوسویه و فعال. کودک هنگامی کهوارد ساختار آموزش رسمی میشودبه تدریج،هوش اشراقی و شهودی و قابلیت‌هاو درون‌مایه‌های خلاقیت رااز دست می‌دهدو فضای ذهن او صرفاجایگاه هوش منطقی و عقلانیو یا اصطلاحا تفکر همگرامی‌گردد سماع،همان شنیدن یک‌سویه و انفعالی است واستماع،شنیدن دوسویه و فعال. آیا به‌نظر شما کودک و نوجوان ما در شرایط فعلی،توانایی و اجازه این فراروی‌ها و خطرکردن‌ها قالبشکنی‌ها را دارد؟ «لاوازیه»عبارتی دارد بدین مضمون که:«فراموشی،بستر خلاقیت است. آیا به‌نظر شما کودک و نوجوان ما در شرایط فعلی،توانایی و اجازه این فراروی‌ها و خطرکردن‌ها قالبشکنی‌ها را دارد؟ «لاوازیه»عبارتی دارد بدین مضمون که:«فراموشی،بستر خلاقیت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.