Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به گرایش های اخیر در ادبیات کودک و نوجوان سوئد

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 36 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودک و نوجوان سوئد، ادبی، داستان، سن، آثار کودکان و نوجوانان سوئد، مخاطبان، ترجمه، آثار نویسندگان سوئدی کار، نوگرایی ادبیات کودک و نوجوان، کتاب‌های کودک

خلاصه ماشینی:

"بسیاری از نویسندگان خوب و جاافتاده،اذعان کردند که‌ دیگر قصد نوشتن آثار برای نوجوانان را ندارند؛چون احساس‌ می‌کنند رابطهء آنها با این گروه سنی قطع شده است. در دهه 1980، دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی،با روان‌شناسی و سوالات‌ فلسفی درهم آمیخت و همین امر،باعث پیچیدگی بیشتری‌ در عصر نوگرایی ادبیات‌ کودک و نوجوان سوئد حضور چشمگیر نویسندگان مرد کاملا مشخص است‌ و در این میان‌ می‌توان به نویسندگانی هم‌چون‌ «متس برگرن»،«پر نیلسون» «اولف نیلسون»،«پیتر پوهل» «اولف استارک»و«متس واهل» اشاره کرد در خصوص تکنیک روایی‌ و نگارش می‌توان در آثار کودکان و نوجوانان سوئد تاثیرات تلویزیون‌ فیلم‌های سینمایی‌ و تا حدی تئاتر و نیز استفاده‌ از برخی از ابزارهای بصری‌ مثل تغییر صحنه‌پردازی و چشم‌انداز را مشاهده کرد در این آثار،واقعیت از پشت یک لنز به تصویر کشیده می‌شود 1lدر رشد شخصیتی شد. در آثار داستانی سال‌های 1970،معمولا تعدادی شخصیت مرکزی وجود داشت که یکی از آن‌ میان،می‌توانست قهرمان و شخصیت اصلی داستان باشد، از زمان آغاز فردگرایی در دههء 1980،بیشترین تأکید بر تغییر و تحول درونی قهرمان داستان متمرکز شده است. دیگر مثل گذشته،نویسندگان از موضع بالا برای مخاطبان کودک و نوجوان خود نمی‌نویسند در دهه 1980،ادبیات کودکان و نوجوانان سوئد سرانجام به رئالیسم اجتماعی توجه خاصی نشان داد در نتیجه،«کتاب‌های کاربردی»که بیشتر به ارائه یک معضل توجه داشتند تا به مسائل زیباشناختی خود اثر،از میان رفتند و جای خود را به آثاری دادند که از لحاظ ادبی،ارزش بیشتری دارند قادرند صحنه‌های غم‌انگیز و ملال‌آور را با شور و احساس‌ بیان کنند و آن را تاثیرگذار جلوه دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.