خلاصه ماشینی:
"بنابراین،میتوان گفت اندیشه بزرگسالانه بر این سروده حاکم است که البته،این آفت،در بسیاری از اشعار کودکان،کموبیش یافت میشود و به شعریت شعر کودک لطمه میزند: وقتی که آمد فصل پاییز من در حیاط خانه بودم درلابهلای بوته گل دنبال یک پروانه بودم یک دفعه باد تندی آمد مانند دیوی زوزه سرداد یک سیلی محکم به گل زد گل ناگهان تا خورد و افتاد...
یک دفعه باد تندی آمد مانند دیوی زوزه سرداد یک سیلی محکم به گل زد گل ناگهان تا خورد و افتاد (همان/شعر پاییز) هرچند شاعر در این قطعه،از آرایه تشخیص بهره برده است،کاربرد برخی تعبیرات مثل«زوزه سردادن باد مثل دیو»که کودک نمیتواند تصور کند دیو چگونه زوزه میکشد و«تاخوردن گل»که عبارت رسایی به نظر نمیرسد، موجب میشود ارتباط منطقی و عاطفی با این شعر نگیرد.
نرم ذوب میشود تاج قلههای کوه شعر کودک در روزگار ما رو به تعالی دارد و با دوری از اندرزگویی و بیان صریح، به سمت خلاقیت و تاثیرگذاری در روح و روان کودک، پیش میرود و موجب شکوفایی اندیشههای کودکان میگردد در شعرهای این دفتر، گاهی با چنان اندوهی روبهرو هستیم که بیشک، ساخته اندیشه بزرگسالانه و خارج از تجربه و درک کودکان است در برخی از شعرهای کتاب، به تعبیرهایی برمیخوریم که اگر چه زیبا است،کودکانه نیست، و بیگمان،کودکان نمیتوانند با این تعبیرات ارتباط برقرار کنند شاد رقص میکنند پونههای پای کوه (همان/شعر نشانه خدا) عبارت«تاج قلههای کوه»استعارهای است از برفی که بر سر قله نشسته است."