خلاصه ماشینی:
"بعد دختر یا زن جوانی که باید نقش معلم/نویسنده/راوی را در داستان ایفا کند و طبقمعمول،بغل کردن پرمحبت کوچولو،دست گرم او را در دست گرفتن و برایش قصه گفتن و...
معلم قصه را تا نیمه اول(همان فصل اول)برای شاگردانش روایت میکند و از آنها میخواهد تا دنباله داستان را خودشان تعریف کنند.
رابطه یک پیرمرد که در پارک روی نیمکت مینشیند و یک دختر کوچولو که این پیوند سخت عاطفی میشود،اما نویسنده پایان داستان را تلخ میکند.
اما نویسنده در فصل ششم که درگیر است میان خودش،شنیدههایش و پایان مناسب و غیرقابل انتظاری که برای قصهاش جستوجو میکند،با واقعیت بیرون از قصهء پیرمرد و کوچولو روبهرو میشود.
یک دختر نوجوان برای او نامهای مینویسد و پایان قصه او را منفی میکند و میگوید که از همان اول،برای پیرمرد نامه نوشته و حتی به دیدن او هم رفته است.
نگاه نویسنده همانگونه که مخاطب را تنها شنونده و خوانندهء صرف و گوش به فرمان قصههایش تلقی نمیکند و او را در جریان شکلگیری داستان درگیر میسازد و از سکوت و یکسویهگی بیرون میآورد،واقعیت را نیز از صامت بودن و بینقش بودن،در قصه خارج ساخته و داوری واقعییت و خواننده را در چالش با یکدیگر قرار میدهد: «من تمام نامههای پیرمرد را نگه داشتهام و اگر بخواهید آن را چاپ کنید،آنها را به شما میدهم.
این ویژگی نثر،امتیاز دیگری است که داستان«اکبرپور» را از مضمونهای همیشه کوک همسنخان بازاری و تجاری ملودرامهای خانوادگی جدا میکند و تا حد کیفی بالایی،مشخصهء زیباشناختی و هنری بدان میبخشد: «کوچولو هم داشت با خودش میگفت:«وقتی پیاده شود، گریه میکنم»بنفشه با خودش گفت:حتما کوچولو به او نشانی خانهاش را میدهد."