Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو: تصویرگران موضوعات دینی، به گذشته تصویرگری برگردند

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 51 تا 53)

خلاصه ماشینی:

"یعنی متون مربوط به‌ اعمال رسولان در تورات،حکایات حضرت عیسی(ع)و حواریون در اناجیل،مطالعهء زندگی پیامبران و مردان بزرگ‌ ادیان هند و بودایی و یا سیرهء نبی اکرم،ائمه و اولیای مسلمان، همگی ترسیم شخصیت‌های انسانی هستند که مفاهیم‌ آسمانی را تجسم بخشیده و برای آنند که انگیزهء کمال‌جویی‌ را در آدمی زنده کنند و هماهنگی در نفس انسان پدید آورند اجازه داده نشود هر شخصی به نام دین اعم از شاعر، نویسنده،نقاش،معمار و فیلم‌ساز به این مهم دست‌اندازی کند. تصاویر کتاب‌هایی را که درباره حضرت علی(ع) در روزگار ما برای‌ برقراری ارتباط میان انسان‌ها هم اصول از پیش فرض شده‌ و نرم‌های تعریف شده‌ و فرمول‌های تبلیغ شده‌ای را رواج داده‌اند که از سوی روان‌شناسان‌ و جامعه‌شناسان، بدون در نظر گرفتن خصوصیات‌ قومی و فردی و فرهنگی‌ به طور یکسان به همه افراد دیکته می‌شود و با عدول از هر بند آن‌ها، انگ غیراجتماعی یا آنرمال‌ و یا کم‌هوش و غیره به ما می‌زنند. اصلا برخی از آثاری که بر درو دیوار شهرها نصب می‌شود،با چه معیارهایی سنجیده و از چه صافی‌هایی‌ می‌گذرد؟ یعنی با چه مجوزی دیوارهایی از شهر را به خود اختصاص‌ می‌دهد؟ با آن‌که خوشبختانه،چیزی است از جانب بعضی‌ ارگان‌های دولتی و مسؤولان،تمایلی به بررسی حقیقی‌ اصول هنر دینی دیده می‌شود و چند سالی است که در این‌ راستا کنفرانس‌های داخلی و بین المللی تشکیل می‌شود،از صاحب‌نظران در این امور از سراسر جهان دعوت به عمل‌ می‌آید،این‌جا و آن‌جا در موزه‌ها و دانشکده‌های هنری،با آنان مصاحبه می‌شود. و خلاصه چندی است که از نظر تئوری، این مسائل موردتوجه قرار گرفته است،اما همهء این‌ها چه سود عملی و کاربردی عمومی داشته!؟جماعتی از دست‌اندرکاران‌ هنر«به ظاهر»دینی،به راه خود می‌روند و نظریات‌ متخصصان امور هنر دینی در کتاب‌ها،به شیرازه مقید می‌گردد و خاک می‌خورد،آن هم در کشوری که حکومتی دینی آن را اداره می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.