خلاصه ماشینی:
"همه فکر و ذکر خاله پیوتا،پسرشان دادلی است و عمو ورنون،به دنبال معامله پرسود!هری که وجودش نادیده گرفته میشود و هیچگونه حقی ندارد،نقش کودکی رانده شده را ایفا میکند.
»ص 98 داستان ر محور حرکت هری،از دنیای جادوبندها به دنیای جادوگران(مدرسه هاگوارت)و بازگشت از آنجا به دنیای واقعی(جادوبندها)،طرحریزی شده است.
هری بانشانههای جادویی و شگفت،از دنیای واقعی(خانواده درسلی)به «نهاد»مردم سرزمینش که همان مدرسه هاگوارت است،میرود و مخاطب را با قدیمیترین باورهای بشری،به اعماق تاریک و وهمانگیز فردی میبرد.
او چه چیزی را میجوید؟آیا درپی راز هستی و چرایی جدایی آدمیان و ایزدان یا حل مشکلات بشر امروزی داستان بر محور حرکت هری، از دنیای جادوبندها به دنیای جادوگران (مدرسه هاگوارت) و بازگشت از آنجا به دنیای واقعی(جادوبندها)، طرحریزی شده است.
حرکت هری،بین این دو دنیا،نوعی کنش ساده داستانی نیست؛ برای دریافت مفهوم این کنش که ژرف ساخت اثر را پی ریزی میکند، بایستی داستان را در بستر جامعهای که در آن تولید شده است، بررسی کنیم است؟هری پاتر،پاسخ کدام«چرا»را جستوجو میکند که اینگونه هستی خود را به مخاطره میاندازد؟او به لایههای پیچیده و معابر تودرتوی ذهن سفر میکند.
هری چگونه به این مکان مرموز و ناشناخته راه پیدا میکند و با جادوگر سیاه همه اعصار درگیر میشود؟هری،از دنیای واقعی،به مدرسه جادوگری میرود.
مدیر مدرسه که نمادی از کهن الگوی پیر خردمند (ild wise men) یونگ است، تنهامعلمی است که هری او را باور دارد.
او برای رسیدن به این پختگی،آزمونهای بسیار دشواری را از سر میگذراند تا به تالار اسرار که همانا عمیقترین جایی است که عناصر روان با هم به ستیز میپردازند،راه پیده میکند."