Skip to main content
فهرست مقالات

آیا کتاب کودک از رده خارج می شود؟

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 62 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : کودک ،خلاقیت ،کتاب ،تصاویر ،ادبیات کودک و نوجوان ،کتاب‌های مصور ،دانش ،ادبیات ،تلویزیون ،کتاب‌های مصور کودک و دانش ،ویدیویی ،متن ،دنیای تصاویر ذهنی تلویزیون ،توانایی تصویرسازی ذهنی و بصری ،ذهنی ،تصاویر ذهنی تلویزیون و بازی‌های ،کتاب کودک از رده خارج ،پرورش ،کتاب‌های کودک و نوجوان ،تصاویر ذهنی کتاب‌های مصور ،رسانه‌ها ،بصری ،اجتماعی ،فرآیند ،جهان ،کتاب‌های مصور کودکان و نوجوانان ،بینش ،تصویرسازی ذهنی ،خواندن و نوشتن ،مفاهیم

خلاصه ماشینی:

"به‌علاوه،دنیای تصاویر ذهنی تلویزیون و بازی‌های ویدیوئی،از پیش طرح‌ریزی شده است و خلاقیت خاصی در آن دیده نمی‌شود؛حضور تصاویر موجود،مانع تصویرسازی و تفکر کودک می‌شود و ذهن‌ کودک،بر اثر تماشای تصاویر تلویزیونی به تنبلی عادت‌ می‌کند و فرصت خلاقیت از آن سلب می‌گردد. این‌گونه کتاب‌ها،به عمد برخی مطالب را به‌طور دنیای تصاویر ذهنی تلویزیون‌ و بازی‌های ویدیوئی‌ از پیش طرح‌ریزی شده است‌ و خلاقیت خاصی در آن دیده نمی‌شود حضور تصاویر موجود،مانع تصویرسازی‌ و تفکر کودک می‌شود و ذهن کودک‌ بر اثر تماشای تصاویر تلویزیونی‌ به تنبلی عادت می‌کند و فرصت خلاقیت از آن سلب می‌گردد تصاویر ذهنی که کودک از«سیندرلا» و«سفیدبرفی»دارند ساخته و پرداختهء ذهن و خلاقیت‌ فردی آنها نیست؛چرا که تصویر این‌ شخصیت‌ها توسط«والت دیسنی» برای‌شان ترسیم‌ و به آنها تحمیل شده است تفاوت میان کتاب و رسانه‌ها به مسئله خلاقیت و پرورش آن‌ مربوط می‌شود. این آثار،بینش بصری کودک را متعادل می‌سازد و برداشت‌های متفاوت و مستقلی را در خصوص جهان به‌ وی ارائه می‌کند درواقع،کتاب‌های مصور،حاوی سه‌ نظریه و بینش به‌هم پیوسته است؛واکنش خواننده، رویکردهای ادبی مؤلف(نظیر نوع پردازش متن)و نیز دنیای اجتماعی نویسنده و خواننده کتاب‌های مصور «ژانت و آلن آهلبرگ»برای خردسالان،بسیار موفق‌ بوده‌اند؛چون در این کتاب‌ها نه‌تنها ساختار متن و تصاویر بسیار مناسب است،بلکه بینش کودک در مورد جهان،با زیرکی و ظرافت خاصی ترسیم شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.