Skip to main content
فهرست مقالات

نقد ادبی، علم یا هنر؟

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نقد ادبی، هنر، ادبیات کودک و نوجوان، علم، ادبیات، کودک و نوجوان، نقد ادبیات کودک، زبان، منتقد، نقد ادبیات کودک و نوجوان

خلاصه ماشینی: "چگونه‌ باید«درجه خوبی و بدی»و«سره و ناسره»را در«آثار ادبی تعیین»کرد؟معیارهای تمیز آن کدامند؟مذهب، ایدئولوژی،اخلاق؟کارکردهای اجتماعی-سیاسی و یا تربیتی،کدام یک؟از این گذشته،این معیارها را باید از اثر و دیدگاه نویسنده برگرفت که می‌تواند هم ایرانی و هم خارجی و مسلمان و یا غیر مسلمان باشد و یا منتقد مختار است بنابر مذهب،ایدئولوژی و بینش و برداشت‌ خود،به این امر بپردازد؟آیا ضوابط و اصول علمی و عینی وجود دارد که فارغ از دیدگاه‌ها و پیش‌داوری‌های‌ منتقداز یک سو و بدون توجه به ایدئولوژی و نگرش‌ آفریننده اثر ادبی از سوی دیگر،ارزش‌های هنری اثر را مورد داوری قرار دهد؟از این گذشته،«شناخت بی‌طرفانه» را چگونه باید اعمال کرد؟گرچه واژه«منصفانه»، محدوده‌ای اخلاقی در پیش پای منتقد می‌گذارد،اما گستره و محدوده«بی‌طرفی»را چگونه باید تعیین کرد؟ آیا برفرض وجود مبانی کاملا مدون و شناخته شده‌ علمی برای نقد ادبی،هواخواهی و پیروی از نقد علمی، خود نوعی جانبداری نیست؟ از آن گذشته،آیا می‌توان با این نظر موافقت کرد که‌ «هدف منتقد آن نیست که چیز تازه‌ای به وجود آورد»؟ آیا صرف وجود نقد،دال بر وجود«چیز تازه‌ای نیست؟» ممکن است نقدی کم مایه،تکراری،تقلیدی،هیچ سخن‌ تازه‌ای نداشته باشد،اما یک نقد ادبی خوب،همواره نه‌ تنها سخنان تازه‌ای خواهد داشت،بلکه بر گوشه‌هایی‌ تاریک نور خواهد افکند که نه تنها بسیاری از خوانندگان، بلکه آفریننده اثر نیز شاید آن زاویه را به درستی ندیده‌ باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.