Skip to main content
فهرست مقالات

گزارشی از ششمین نشست منتقدان کتاب ماه کودک و نوجوان

مصاحبه شونده:

(10 صفحه - از 6 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : ساختار، ساخت، گفتمان، روایت، فوکو، زبان، اجتماعی، پژوهش، کنش، تحلیل گفتمانی

خلاصه ماشینی:

"خوب،اولا معنای این‌ از نظر منطقی چیست؟یعنی آیا می‌شود که به کنشی روی آورد که در عین حال،خودش را رد می‌کند؟نکته دیگر این‌که جایگاه‌ این کنش در سطح آن ساختار چیست؟یعنی آیا ما می‌توانیم به‌ ساختاری معتقد باشیم که خودش اعضا و اجزایش را طوری‌ هدایت کند که خودش را نقض کند؟این نوع ساختار آیا در نظریه ساختارگرایی می‌گنجد؟این دو نکته راجع به مبانی،دو سه تا نکته هم راجع به اجرایی که شما از منظر ساختارگرایی،در پژوهش‌تان داشتید،بگویم همان‌طور که شما اشاره کردید،در هر حیطه‌ای از علوم و در هر حیطه‌ای از امور،ساختار وجود دارد. می‌خواهم بپرسم ایا به این ساخت‌ها اصالت می‌دهید و یا معتقدید این‌هم یک‌جور روایت یا انتزاعی است از این ساختارها؟ اگر حالت اول باشد،من با آن مشکل دارم و فکر نمی‌کنم که‌ این قضیه این‌قدر عینی باشد،اما اگر حالت دوم باشد،پس‌ چطور می‌خواهید آن را با بحث اجتماعی پیوند بدهید؟چون‌ یک موقع ما داریم روی ساختار اثر ادبی صحبت می‌کنیم، خوب آن‌جا کسی اصراری ندارد که بگوید تفسیر من از این‌ ساخت ادبی،چیز مطلقی است. شما از چه منظری این را مطرح کردید و این‌که می‌گویید روند،آیا در چارچوب ساختارگرایی مثلا نظریه‌ای مثل‌ ساختارگرایی تکوینی گلدمن که مبتنی بر تاریخ است و ساختار را ایستا نمی‌بیند یا این‌که با توجه به دیدگاه‌های‌ جدیدتر،ساختارگرایی را در یک نظریه کل‌گرا تحلیل کردید؟ از چه منظری،بحث فراروی در ساختارگرایی را در نظر دارید؟ کاشی:من الان در حوزه‌های کارم،بیشتر به تلقی‌ مخاطب و این‌که مخاطب پیام چگونه با معانی بازی می‌کند و ساختارها را می‌شکند،نظر دارم؛گرچه باز به یک معنا ساختارهای دیگری را باز تولید می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.