Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی چند دهه بازنویسی از مثنوی

نویسنده:

(7 صفحه - از 16 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : بازنویسی، مثنوی، مولانا، حکایت، قصه، عرفانی، پیام، نوجوان، تمثیلی، شیر، فیل، دهه بازنویسی از مثنوی، روش بازنویسی، ساخت، اثر، حکایت‌های مثنوی، قصه‌ها و حکایت‌های مثنوی بازنویسی، وجه، مرد، مخاطب، روش، بازنویسی آثار عرفانی و تمثیلی، نویسنده در روش بازنویسی، بازنویسی حکایت‌های مثنوی، اثر بازنویسی، نویسندهء بازنویس آثار تمثیلی، وجه تمثیلی عرفانی، مجاز، حکایت موش و شتر مثنوی، مثنوی مولانا

خلاصه ماشینی: "قبل از آن،به‌ ذکر نکاتی دیگر دربارهء بازنویسی از روی مثنوی‌ نویسنده در روش بازنویسی، مجاز به تغییر چراچوب‌ طرح موضوع و محتوای اثر پیشین نیست، اما می‌تواند حوادث‌ و رویدادهای آن اثر را به تعبیر خود توضیح دهد بررسی چند دهه بازنویسی‌ مثنوی، در حوزه ادبیات کودک، نشان می‌دهد اگر مثنوی به صورت مجموعه‌ تهیه شود، روش بازنویسی ساده‌ بر آنها اعمال می‌شود و گریزناپذیر است می‌پردازیم؛از جمله چه عناصری در بازنویسی مثنوی‌ نقش دارند؟بازنویسی خلاق یا ساده از مثنوی،کدام‌ یک،برای ادبیات کودک و نوجوا ضرورت دارد تعبیر یا تفسیر،کدام یک در روش بازنویسی مجاز است؟و سرانجام،تأثیر درک صحیح از محتوای اثر اصلی‌ (مثنوی)،چه نقشی در ساخت دارد؟برای توضیح این‌ نکات 8 مورد بازنویسی از روی مثنوی انتخاب گردیده‌ است. نویسنده با ساخت زمینه‌های‌ بازنویسی از روی مثنوی، به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص‌ این اثر،از جمله وجه تمثیلی عرفانی‌ یا شکل ساختاری حکایت‌ در حکایت و هم‌چنین وجه محتوایی‌ آن‌که در یک قصه،پیام‌های متعدد و متنوع گنجانده شده است، مهارت خاص لازم دارد سابقهء بازنویسی در ادبیات کهن‌ ایران،نشان می‌دهد که محتوای اثر پیشین، در آثار حماسی و نیز آثار تمثیلی- عرفانی تغییر نمی‌کند،اما نویسندگان‌ مجازند که در این روش،دیدگاه خود را بگنجانند؛زیرا اگر محتوا تغییر کند، به ناچار طرح موضوع اصلی نیز تغییر می‌کند و این عمل، دیگر بازنویسی نیست، بلکه بازآفرینی است مناسب،امکان بروز حالات شخصیت‌ها و رویارویی و واکنش آنان با حوادث را فراهم ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.