Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر کتاب: کتاب فارسی

نویسنده:

(4 صفحه - از 70 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : کتاب، شعر، کودک، کلمه، تصویر، تدریس، شادی، دانش‌آموز، خواندن، متن

خلاصه ماشینی:

"ص 30،به جای این‌که صفحه‌ای را درکتاب دانآموز اشغال کند،چرا در کتاب کار معلم قرار نگیرد؟ ص 31،و باز همان تکرار صفحه شلوغ و نابسامان،مسجد در بالای لوستر،و کلمه‌هایی که در زیر تصاویر در جاهایی نامناسب از صفحه قرار گرفته و معلوم‌ نیست چگونه آموزشی را به دانش‌آموز می‌دهد؟ ص 33،در شعر آمده است:«اذان می‌گن دوباره»آیا آوردن کلمه‌های شکسته‌ در کتاب درسی ایرادی ندارد؟ ص 34،و در این صفحه،مانند صفحات درس‌های پیش همان شلوغی و درهم ریختگی به چشم می‌خورد. بخش دوم نشانه‌ها(ص 42-69) آشفتگی،در این بخش هم ادامه دارد،به گونه‌ای که نه تنها کودک،که معلم او نیز کاملا سردرگم می‌شود،روش آمیخته که به روش باغچه‌بان شهرت دارد و به‌ مراتب اصولی‌تر و علمی‌تر است،به کار گرفته نشده و به جای آن هیچ روش‌ دیگری هم به شکل اصولی ارائه نشده که کودک امروز را جذب کند و نیازهای او را برآورده سازد،در حالی که کتاب فعلی با تمام کاستی‌هایش روش‌مند بوده و با این‌ دو اثر(باغچه‌بان)دانش‌آموز به راحتی توانایی خواندن و نوشتن را در عرض حداکثر 6 ماه(طبق تحقیق جهانی یونسکو)به دست می‌آورد. آیا در اسفند ماه پس از 6 ماه‌ مدرسه آمدن،گنجانیدن این همه کلمه در یک متن و فقط با یک تصویر،آن هم نه‌ برای روان‌خوانی،با هدف آموزش یک حرف نامناسب و خسته کننده نیست؟آیا این‌ همان گردابی نیست که بچه‌های ما در آن دست و پا می‌زنند باید بخوانند و بنویسند،بی‌هیچ انگیزه و لذتی و در نهایت به صندوقچه‌هایی بدل شوند پر از دارایی و بی‌هیچ سودی و از طرفی نمی‌دانیم ارزشیابی از این کتاب به چه روشی‌ است و چماق نمره چه می‌شود؟ ص 116،ناهماهنگی انتخاب کلمه با توجه به هدف آموزشی حرف موردنظر، در درس«مبعث»،9 کلمه(عید،مبعث،کعبه،علی،بعد،عمو،بعضی،عبارت، دعوت)آمده است و 3 کلمه از ظ(ظلم،حفظ،منظره)،در حالی که هدف تدریس‌ «ظ»بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.