Skip to main content
فهرست مقالات

واژگان پایه در خدمت ادبیات کودک و برنامه ریزی درسی

نویسنده:

(5 صفحه - از 80 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : واژگان، کودک، واژگان پایه، ادبیات کودک و برنامه‌ریزی درسی، ادبیات کودک، اطلاعات، واژگان خوان‌داری کودکان دبستانی ایران، زبان، ادبیات کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوانان

خلاصه ماشینی:

"واژگان مجموعه واژه‌هایی است که به عنوان مصالحی زبانی‌ برای ارتباط با کودک و نوجوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر از میان این مجموعه‌ میانگینی از واژه‌ها انتخاب شود که همه‌ی کودکان و نوجوانان یک گروه سنی آن‌ها را بفهمند. برای این منظور این‌جور عمل کرد»در ریاضی‌ سوم(ص 166)مناسب دانش‌آموزان این پایه است؟ -با توجه به این نکته که از جمله اهداف غائی دورهء ابتدایی کمک به فرایند اجتماعی‌ شدن کودکان و برقراری روابط اجتماعی است،باید به این سؤال پاسخ داد که با کدام یک‌ از واژه‌هایی مورد استفاده عموم،می‌توان مفاهیم اجتماعی را به کودکان منتقل کرد،آیا واژه‌هایی از قبیل«مؤاخذه»(ص 32)،«احتراز»(ص 95)،«مرارت»(ص 129)در فارسی پنجم از جمله واژه‌هایی است که ما را به این هدف برساند؟ سوالات فوق را می‌توان در چند سؤال زیر خلاصه کرد: -مولفان کتاب درسی از چه واژه‌هایی باید استفاده کنند تا دانش‌آموزان متن را به‌ خوبی بفهمند و چه واژه‌هایی را با چه برنامه‌ای،چه ترتیبی و چه تعدادی می‌توانند وارد کنند؟ -منطق حاکم بر استفاده از واژه‌ها کدام است؟و چه رابطه‌ای بین فرهنگ،ویژگی‌های‌ اجتماعی،جامعه‌شناختی و مناسبات اجتماعی و نحوه استفاده از این واژه‌ها برقرار است؟ -آیا می‌توان سلسله مراتبی از واژه‌ها در چارچوب حوزه‌های واژگانی به صورت شبکه‌ تنظیم کرد تا آموزش نه تنها در یک پایه هماهنگ بلکه در همه‌ی پایه‌های یک مقطع‌ همگون باشد؟ -در هر سال تحصیلی چه تعداد واژه می‌توان به گنجینهء لغات دانش‌آموز این دوره‌ افزود؟ برنامه‌ریزان درسی از زاویه‌ی برنامه‌ریزی و این‌که هر برنامه‌ریزی نیاز به اطلاعات‌ دارد و برنامه‌ریزی درسی هم نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات است،بی‌آن‌که مستقیما مسئله واژگان پایه را طرح کنند،ضرورت وجود بانک‌های اطلاعاتی را که یکی از آن‌ها واژگان پایه است،ذکر می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.