Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر کتاب: فارسی دوم (نسخه آزمایشی)

نویسنده:

(6 صفحه - از 85 تا 90)

خلاصه ماشینی:

"* آیا با بهره‌گیری از توانایی‌های مخاطب این گروه سنی، کتاب فارسی دوم می‌تواند مخاطبینش را به سوی تفکر و خلاقیت‌ سوق دهد؟آیا طراحی کتاب از نظر محتوا و شکل آنگونه است که‌ مخاطب راه‌حل مسائل را پیدا کند؟آیا در طرح‌ریزی کتاب شخصیت‌ مخاطب به رسمیت شناخته شده است؟آیا در کتاب از کلیشه‌سازی‌ و قالبی‌فکر کردن اجتناب شده است؟ مشارکت و مدنیت چه نقشی در کتاب دارند؟توجه به‌ رشد اجتماعی مخاطب در کتاب تا چه میزان وجود دارد؟آیا مخاطب با حقوق خویش آشنا می‌شود؟آیا مخاطب به‌ رعایت حقوق دیگران رهنمون می‌شود؟آیا کتاب از سطحی‌ که در جامعه(خانه و محیطهای آموزشی رسمی و همگانی) رایج است یعنی پند و اندرز دادن به مخاطب برخوردار است؟ و بالاخره آیا کتاب نقش زبان‌آموز صرف را بازی می‌کند یا زبان‌آموزی است که قالب ادبی دارد؟1 تقسیم‌بندی موضوعی در فارسی دوم دبستان: در هر فصل متنی تحت عنوان«درس»وجود دارد. آیا با بهره‌گیری از توانایی‌های مخاطب این گروه سنی، کتاب فارسی دوم می‌تواند مخاطبینش را به سوی تفکر و خلاقیت سوق دهد؟ آیا طراحی کتاب از نظر محتوا و شکل آنگونه است که‌ مخاطب راه حل مسائل را پیدا کند؟ آیا در طرح‌ریزی کتاب شخصیت مخاطب به رسمیت شناخته شده است؟ آیا در کتاب از کلیشه‌سازی و قالبی‌فکر کردن اجتناب شده است؟ پوشش و لباس انتخابی تصویرگر بر تن کشاورز و بنا تا چه حد واقعی است‌ و بیانی از گوشه‌هایی از سرزمین ما ایران را دارد؟ آیا تصویرگر می‌خواهد بگوید، بنا روستایی است که برای شهری‌ها خانه می‌سازد؟ آیا بنای شهری وجود ندارد؟ عدم وجود فضاسازی که خود عنصری مهم برای بیان واقعیت است‌ شعر در کتاب فارسی دوم دبستان: در کتاب مجموعا 10 شعر وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.