Skip to main content
فهرست مقالات

تفاوت های ماهوی کودکان و نوجوانان/ گزارش کامل دوازدهمین نشست فرهنگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 115 تا 125)

خلاصه ماشینی:

"اسکندری:قبل از شروع،شاید این سؤال مطرح شود که در نشستی که دوستان ادیب،شاعر و نویسنده هستند و در جایی که‌ انجمن نویسندگان است،حضور یک روان‌شناس،چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ما معمولا یاد گرفته‌ایم که جدا از هم فکر کنیم،بنویسیم‌ و راجع به موضوعات مختلف،بحث‌های خودمان را سامان دهیم. می‌بینید که کار روان‌شناسی،کار لذت‌بخش و کار مورد پسند بچه‌ها نیست،ولی شاید لازم باشد آن‌هایی که برای بچه‌ها می‌نویسند، با آن‌هایی که برای آن‌ها فکر می‌کنند،با هم بحث کنند که آن طور که‌ قلم به کار می‌رود و آن زاویه‌ای که برای نگاه و نوشتن خودشان‌ انتخاب کرده‌اند،درست است یا نه؟علی هذا فکر می‌کنم بد نباشد از این زاویه،بحث داشته باشیم. اما این کودک و نوجوانی که در ذهن شما نشسته،یقینا اسکندری: روان‌شناس‌ها مثل جراح‌ها هستند؛ تیغ دست‌شان‌ گرفته‌اند و سعی می‌کنند ساختار فکری‌ و ساختار عاطفی‌ بچه‌ها را برش بزنند و درآورند. هجری:من فکر می‌کنم اگر بخواهیم یک پله در بحث‌مان‌ جلوتر برویم،این است که بعد از مشخص شدن این دوره‌ها،جاهایی که‌ ادبیات کودک و نوجوان تغافل کرده از این تقسیم‌بندی و درواقع،آثاری‌ ارایه داده که متناسب با آن دوره سنی نبوده،می‌خواهم که شما آن را کالبدشکافی کنید. در ادبیات کودکان،این‌ سؤال مطرح است که آیا شما برای کودک کشف نشده می‌نویسد یا نه‌ او را کشف می‌کنید و می‌نویسید؟آن‌چه من از روان‌شناسی گفتتم،این‌ نیست که بیاییم و تئوری بکر را جلوی خودمان بگذاریم و بر مبنای آن‌ قصه بنویسیم. شاید شما به من یاد بدهید که چگونه می‌شود این روان‌شناسی زمخت و لابراتواری را کاری کنیم که برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها جاذبه داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.