Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: ژیلبر دوران، منظومه شبانه، منظومه روزانه (بخش دوم و پایانی)

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 128 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : نماد، تخیل، تصویر، مورسو، منظومه شبانه، مرگ، منظومه روزانه، آب، خورشید، نور

خلاصه ماشینی:

"به نظر می‌رسد که تمام جهان((آسمان و زمین و دریا)به طرف صورت مورسو برگشته‌اند و او هم به نوبهء خود در آنها ذوب شده است:«آرامش شگفت‌انگیز این تابستان‌ خواب ربوده هم چون خیزابی به درونم می‌ریخت. ژیلبر دوران‌ از این حرکت«مورچه وار ẓlefourmillement ،فقط جنب‌وجوش بدون نظم آن را در نظر دارد (به خاطر بیاورید هنگامی که چوبی را در لانهء مورچه‌ها یا زنبورها می‌کنید) و ابدا منظور از کار کردن مورچه‌ها یا ذخیره‌سازی آذوقه‌ از طریق مورچه‌ها نیست؛ زیرا تصویر ذخیره‌سازی و حفر زمین،مربوط به‌ «رژیم شبانه،با ساختارهای ترکیبی»است درواقع،در تخیل نویسنده،این«صورت نوعی حیوان ریختی»،از طریق«محرکهء جنب‌ و جوش ẓ(sl''anim me deole sch) تحریک شده و خود را در این صحنه نشان‌ می‌دهد. اگر چنین است،سؤال دیگری مطرح می‌شود:بحث در مورد کدام«سوختگی» است؟آیا موضوع مربوط به«این سوختگی»است که مورسو در کنار دریا از آن رنج می‌برد؟ یا در مورد آن«سوختگی»که در ارتباط با گذشته،یعنی زمان خاک‌سپاری مادر است؟به کمک‌ رابطه‌ای نمادین یعنی«سوختگی»که مربوط به عنصر آتش است(نمادینه شده به وسیله‌ خورشید)،می‌توان گفت مرگ مادر در روان مورسو،بر تمام تصاویر دراماتیک فرمانروایی‌ می‌کند. مثلا اگر بخواهیم متنی را با ابزار«گونه‌های روایتی»تحلیل کنیم،دیگر کاری به تصاویر نداریم،بلکه پرسش‌هایی که از خود داریم،بهاین صورت است:«چه کسی در متن صحبت می‌کند؟»،«چه کسی در متن نگاه‌ می‌کند؟»«اطلاعات راوی به چه اندازه است؟»،«آیا اطلاعات او بسیار زیاد بوده و یا هم‌چون‌ دوربینی وجود داشته باشند؟ عباسی:واقعیت این است که تخیل نویسندگان،منظومه روزانه،به منظومه شبانه و بالعکس حرکت می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.