Skip to main content
فهرست مقالات

کتاب های بازاری نخبه گرا و عوام پسند: گزارش سیزدهمین نشست فرهنگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

(7 صفحه - از 6 تا 12)

خلاصه ماشینی:

"بعضی از نخبگان، به دلیل روان‌شناختی‌ و جامعه‌شناسی، تمایل پیدا می‌کنند که علیه بازار بنویسند «سه تفنگدار»، «دیوید کاپرفیلد» یا«الیور تویست» از این کتاب‌ها محسوب می‌شوند که برای‌ عامه خوانندگان‌ نوشته شده، ولی برخی از پرشورترین‌ خوانندگانش، نوجوانان‌ و بعضی از کودکان‌ هستند کتاب‌های بازاری کم‌ارزش بوده و فقط خریدار و احتمالا خواننده‌ زیادی داشته باشد. اگر شما این تقسیم‌بندی بنده را بپسندید،کتاب‌های کودکان و نوجوانان را باید در آن دو نوع کتاب دیگر و با تعریف‌هایی که بنده‌ عرض کردم،جست؛یعنی در بین کتاب‌های عامه‌پسند و کتاب‌های‌ بازاری. علت این‌که‌ سطح کتاب‌های‌ ارشادی پایین می‌آید، این است که‌ نویسنده، به جای این‌که‌ تسلیم چیزی شود که‌ به او الهام بخشیده‌ و در او شور آفرینش ایجاد کرده‌ و او را مجری‌ خلق یک‌ زندگی کرده، می‌آید اراده‌ به خرج می‌دهد و اثر هنری را طبق میل آموزشی‌ و هدف آموزشی‌ خودش پیش می‌برد کتاب‌های‌ بدبازاری، کتاب‌هایی هستند که نویسنده‌ با استفاده از غرایض سرکوب شده‌ کودکان و نوجوانان، محرومیت‌های آنان‌ و بعضی وقت‌ها با استفاده از تمایلات‌ نادرست آنها می‌نویسد. او اول یک سبک‌ بسیار شلخته داشت، اما پس از رنج سالیان، اسلوب درخشانی‌ پیدا کرد که این‌ اسلوب درخشان، بخش عمده آن‌ چیزی است که‌ «مادام بوآری» را ساخت ما خیلی می‌گوییم‌ که مردم‌ کتاب نمی‌خوانند، اما در این‌ انجمن شریف‌ کودک و نوجوان، بیایید یک لحظه‌ صادقانه بگوییم که‌ «ما چقدر می‌خوانیم؟» چون من در محضر نویسندگان و شاعران‌ دو نسل پیش از انقلاب‌ و بعد از انقلاب بودم، عرض می‌کنم که‌ همه ما فوق‌العاده کم‌ کتاب می‌خوانیم اخراج می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.