خلاصه ماشینی:
"مثل عشق کودکانه و بسیار کمرنگ راوی به سهیلا،دختر«اصغر آقا در اصل»که نه نقطهء آغازی دارد و نه نقطهء پایانی و همه چیز در محله کوچهباغیها طبیعی است؛حتی گنبد آبی که از وسط کوچه میگذرد.
نجفی تمام سعیاش را میکند تا مثل همهء داستاننویسها،اخمو و جدی باشد و طوری وانمود کند که بیشتر از زندگی،به مرگ میاندیشد،اما وقتی وارد کوچه باغیها میشود،چند مرد دیوانه،چند جفت پسر و دختر عاشق،یک دوجین مادر و پدر زحمتکش و دلسوز،تعداد قابلتوجهی پسر بچه و دختر بچه،خواسته و ناخواسته،توی قصهاش میریزند و از همه جای داستانش،حتی از نوار صحبت ابراهیم مهدوی،با آن معدهدرد آزاردهنده،سر در میآورند و نه تنها نجفی به ظاهر جدی و اخمو،بلکه خواننده را هم گیج و سردرگم میکنند.
نجفی با تمام تلاشی که میکند،موفق نمیشود بین نویسنده و راوی فاصله ایجاد کند و در جای جای بخش میانی داستان،خواننده را به طرف این پرسش میکشاند که این جمله مال کدامیک از این دو نفر است؟ اما از وسط داستان،ناگهان همه چیز تغییر میکند."