Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات کودک و دوران کودکی

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 84 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، ادبیات کودکان، ادبی، نقد ادبیات کودکان، منتقدین، کتاب، بزرگسالان، کتاب‌های کودکان، ادبیات کودک و دوران کودکی، منتقدین ادبیات کودکان

خلاصه ماشینی:

"در چنین موقعیتی، پیشنهادهای ارائه شده در نقد ادبیات کودکان،دربارهء نوع‌ مطالعهء کودکان،در کنار منتقدانی که به روش‌های مختلف‌ اولین خصوصیات اکثر تئوری‌ها و نقدهای ادبیات کودکان‌ این است که فرض می‌کنند واژه‌های«کودکان»و«ادبیات» در اصطلاح«ادبیات کودکان» دو کلمه جداگانه‌اند و کم‌وبیش‌ به مفهوم یکدیگر بستگی ندارند و با سایر رشته‌های ادبی و غیر ادبی‌ ارتباط مستقیم دارند می‌کوشند اعتبار نظریه‌های ویژه خودشان را به روش‌های‌ مختلف ابراز دارند،مشکل‌آفرین می‌شود. این فرضیه که کتاب‌های کودکان، به طریقی بر کودکان تأثیر می‌گذارد،موضوع را واضح‌تر می‌سازد:آیا کتاب«بردهء رقاص»باعث تداوم نژادپرستی‌ می‌شود و یا اصلا می‌تواند این کار را بکند یا این‌که با نژادپرستی می‌جنگد؟آیا این کتاب کارهای دیگری نیز علاوه‌ بر این کارها انجام می‌دهد؟درهرحال،سرانجام منتقدین‌ ادبیات کودکان،ناچار به این ادعای اساسی متوسل می‌شوند که آنها بیشتر از منتقدینی که با آنها هم‌عقیده نیستند (منتقدین مخالف خود)،دربارهء کودکان یا کودک و این‌که‌ چگونه و یا چرا کودک کتاب می‌خواند،اطلاعات دارند. کتاب برای کودک، فرصتی برای رهایی از بند احساسات،خودآگاهی و توسعه‌ رابطه‌های داخلی و ذاتی‌ بین تعریف‌های انجام شده‌ دربارهء کودکان خواننده‌ و ادبیات کودکان‌ به‌طور کامل در این‌جا آشکار می‌شود منتقدین‌ از جهات زیادی‌ ادبیات و کودکان خواننده را به عنوان یک چیز واحد تعریف می‌کنند و اغلب،از ادبیات کودکان‌ به گونه‌ای صحبت می‌شود که گویی توسط کودکانی نوشته شده‌ است که می‌خواسته‌اند نیازها احساسات و عواطف و تجربیات خود را دنبال کنند بخشیدن به تجربیات روحی وذهنی فراهم می‌سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.