Skip to main content
فهرست مقالات

فصلی از یک کتاب: کارکرد زبان در ادبیات کودک (4): ایدئولوژی و روایت

نویسنده:

مترجم:

(2 صفحه - از 100 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، بزرگسالان، بارنی، کارکرد زبان در ادبیات کودک، داستان، زن، وام‌گیران، تبعیض، کتاب، استیگ

خلاصه ماشینی:

"تردیدی نیست که چنین سیمایی می‌تواند کودکان را به‌ خود همان‌انگاری‌2با شخصیت‌های داستانی در کتاب‌ سوق دهد و این پدیده با کارکرد اجتماعی کردن کتاب‌ها همخوانی دارد و این نظریه را مورد تأیید و تقویت قرار می‌دهد. در این داستان،باوجود مشابهت بسیار بین رمزگان‌های‌ اجتماعی،از یک‌سو،تبعیض بین وام‌گیران و انسان‌ها پرده‌پوشی می‌شود و از سوی دیگر،تفاوت نحوه‌ «وام‌گیران»بین گروه‌ها مورد تأکید و تقویت قرار می‌گیرد (گو این‌که در داستان،این وام‌گیری یک‌سویه است و صرفا وام‌گیران،از انسان‌ها وام می‌گیرند)و«دزدی»نیز تنها در داخل گروه رخ می‌دهد(هرچندکه در داستان، این امر تنها در بین گروه‌های انسانی اتفاق می‌افتد). تمایز و تبعیض قایل شدن بین بزرگسالان و خردسالان،در جای خود مورد تأکید و تأیید قرار می‌گیرد و به‌طورکلی،بزرگسالان از امکان دست‌یابی به جهانی‌ دیگر،منع و نهی شده‌اند؛مگر از رهگذر بچه‌ها! در شرایطی که‌ سنگ‌ها هم‌چنان در جای خود قرار گرفته‌اند[همان جایی‌ که بچه‌ها آنها را قرار داده‌اند]،اکنون بارنی قادر است‌ دانسته‌ها و یافته‌های خود را که به دور از چشم دیگران و در خفا،با یاری و همدلی استیگ به آن دست یافته،با پدر و مادرش درمیان بگذارد: «درحالی‌که پدر و مادرش سخت درگیر بحث درباره‌ چندوچون عصر حجر و دوران مفرغ و در حیرت چگونگی‌ انتقال سنگ‌ها[ی بدان بزرگی‌]به آن‌جا بودند،بارنی، بدون تأمل،وسط حرف آنها پرید و گفت:«این کار تأثیر «یا هو گفتن»6است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.